"Ανοίγουν" όλα τα επαγγέλματα

Οριζόντια διάταξη που καταργεί όλους τους περιορισμούς στην άσκηση επαγγέλματος προωθεί το ΥΠΟΙΚ. "Ελεγχόμενο" άνοιγμα της αγοράς τυχερών παιχνιδιών. Οι διατάξεις για φοροδιαφυγή, μείωση συντελεστών.

Ανοίγουν όλα τα επαγγέλματα
Οριζόντια διάταξη, η οποία θα εφαρμόζει τη συνταγματική πρόβλεψη για ελεύθερη άσκηση επαγγέλματος, καταργώντας περιορισμούς, επί της αρχής, στην άσκηση οποιασδήποτε επαγγελματικής δραστηριότητας, επιτρέποντας ταυτόχρονα μέσω προεδρικών διαταγμάτων την επιβολή περιορισμών για λόγους δημοσίου συμφέροντος, προωθεί το υπουργείο Οικονομικών, στο πλαίσιο της νομοθετικής πρωτοβουλίας για το άνοιγμα των αποκαλούμενων κλειστών επαγγελμάτων.

Το νομοσχέδιο, που προωθεί το υπουργείο και θα κατατεθεί στη Βουλή μετά τις γιορτές, θα περιλαμβάνει και άλλες διατάξεις, οι οποίες τροποποιούν την υφιστάμενη νομοθεσία, για την άρση των περιορισμών σε συγκεκριμένα επαγγέλματα, συμπεριλαμβανομένων όσων προβλέπονται και στο πρόγραμμα οικονομικής πολιτικής.

Όπως ανέφερε και στην εισήγησή του στο υπουργικό συμβούλιο ο υπουργός Οικονομικών, κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου, στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων οι λόγοι που επέβαλαν στο παρελθόν συγκεκριμένους περιορισμούς στην άσκηση πολλών επαγγελμάτων σήμερα δεν υφίστανται.

Αντίθετα, η διατήρηση των υπαρχουσών περιορισμών:

-Αυξάνει το κόστος για τους καταναλωτές και τους επαγγελματίες.
Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin-Αποτρέπει και αποκλείει σε άτομα την άσκηση ενός συγκεκριμένου επαγγέλματος, παρά το γεγονός ότι έχουν ή θα μπορούσαν να αποκτήσουν τα τυπικά προσόντα.
-Περιορίζει τον ανταγωνισμό και τη δυναμική ανάπτυξης συγκεκριμένων κλάδων.

Σύμφωνα με την κυβέρνηση, η Ελλάδα παραμένει μία από τις ελάχιστες χώρες πια στην Ε.Ε. που συνεχίζουν να διατηρούν μεγάλο βαθμό παρεμβατικότητας στη λειτουργία των αγορών, χωρίς προφανές όφελος -στις περισσότερες περιπτώσεις- για τους πολίτες και το δημόσιο συμφέρον συνολικά.

Διεθνείς οργανισμοί όπως ο ΟΟΣΑ τοποθετούν τη χώρα πολύ ψηλά στην κατάταξη ως προς τον βαθμό παρεμβατικότητας στις αγορές υπηρεσιών και προτείνουν την απλοποίηση των διαδικασιών έναρξης επιχειρηματικής δραστηριότητας, χαλάρωση των κρατικών παρεμβάσεων σχετικά με τον καθορισμό των τιμών, άρση των εμποδίων για τη λειτουργία του ανταγωνισμού και απελευθέρωση πολλών επαγγελμάτων που θεωρούνται κλειστά.

Με πρόσφατη μελέτη του, το ΙΟΒΕ εκτιμά πως η υιοθέτηση διαρθρωτικών αλλαγών στην οικονομία, συμπεριλαμβανομένου και του ανοίγματος των κλειστών επαγγελμάτων, θα σημάνει αύξηση του εθνικού εισοδήματος που θα υπερβαίνει το 10%.

Η πρόταση για το άνοιγμα κλειστών επαγγελμάτων συνδέεται και με την υποχρέωση της χώρας μας για την εφαρμογή της οδηγίας 123 σχετικά με την απελευθέρωση της αγοράς υπηρεσιών αλλά και την ευρύτερη αναπτυξιακή πολιτική για την άρση των εμποδίων και της γραφειοκρατίας στην επιχειρηματική και στην επαγγελματική δραστηριότητα (ήδη έχει θεσπιστεί το άνοιγμα των φορτηγών από το υπουργείο Υποδομών και προχωρά η απελευθέρωση τόσο των τεχνικών επαγγελμάτων από το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης όσο και των φαρμακείων από το υπουργείο Υγείας).

Παράλληλα, έχουν ενισχυθεί σημαντικά οι μηχανισμοί οικονομικής και φορολογικής εποπτείας, που στο παρελθόν ήταν σοβαρό εμπόδιο και λόγος για διατήρηση περιορισμών, όπως οι ελάχιστες αμοιβές και τα κατώτατα όρια κέρδους.

Το υπουργείο Οικονομικών, πάντως, επισημαίνει ότι διατηρείται ρητά η δυνατότητα θέσπισης ή επαναφοράς περιορισμών αν υπάρχουν λόγοι διαφύλαξης του δημοσίου συμφέροντος.

Όσον αφορά στα οφέλη για τους πολίτες και την οικονομία, το υπουργείο επισημαίνει τα εξής:

-Τη μείωση στην τιμή των παρεχόμενων υπηρεσιών ως απόρροια της αύξησης του ανταγωνισμού.
-Τη διευκόλυνση των νέων και των νεοεισερχόμενων επαγγελματιών στην πρόσβαση στην αγορά εργασίας. Νέοι επαγγελματίες θα έχουν τη δυνατότητα να διαμορφώνουν ελεύθερα τις αμοιβές τους, προσελκύοντας ευκολότερα πελατεία ώστε να τοποθετηθούν στην αγορά και να διευκολυνθεί η απόκτηση πείρας.

-Μεσομακροπρόθεσμη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, επίσης ως συνέπεια της αύξησης του ανταγωνισμού. Η κατάργηση των αδικαιολόγητων περιορισμών στην πρόσβαση και άσκηση των επαγγελμάτων έχει, πέρα από τα οικονομικά οφέλη, και προφανή στοιχεία κοινωνικής δικαιοσύνης, αφού η διατήρησή τους δημιουργεί την εντύπωση ότι ικανοποιούνται συμφέροντα συγκεκριμένων ομάδων προσώπων, κατά τρόπο που προκαλούνται στο κοινωνικό σύνολο αδικαιολόγητες επιβαρύνσεις.

κατάργηση επαγγελματικών ρυθμίσεων, που δεν εξυπηρετούν το γενικό συμφέρον, θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της παραγωγικότητας και τον εκσυγχρονισμό του συνόλου της οικονομίας.

Αξίζει να σημειωθεί πως το υπουργείο Οικονομικών επισημαίνει ότι το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων και η άρση του περιορισμού σχετικά με τη διαδικασία αδειοδότησης για την άσκηση επαγγέλματος αποτελούν προγραμματική δέσμευση του ΠΑΣΟΚ.

Τυχερά παιχνίδια

Για την αγορά τυχερών και τεχνικών παιγνίων, το υπουργείο υπογραμμίζει ότι σήμερα είναι πλήρως απορρυθμισμένη και χωρίς κανέναν έλεγχο, εις βάρος των δημοσίων εσόδων και κυρίως του κοινωνικού συνόλου.

Σήμερα ισχύει γενική απαγόρευση διενέργειας τεχνικών παιχνιδιών (σε αυτά περιλαμβάνονται ακόμη και τα παιχνίδια που μπορεί να παίζονται μέσω Διαδικτύου στα Ιnternet cafe όπως και οποιαδήποτε άλλη παιχνιδομηχανή που είναι εγκατεστημένη σε κατάστημα). Το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων έκρινε ότι η Ελλάδα παραβίασε τις κοινοτικές διατάξεις επειδή η ολική απαγόρευση διενέργειας τεχνικών - ψυχαγωγικών παιγνίων αντίκειται στην ελευθερία κυκλοφορίας των εμπορευμάτων και των υπηρεσιών. Η απόφαση του ΔΕΚ επιβάλλει καταβολή προστίμου περίπου 32.000 ευρώ ημερησίως. Για την άρση της απόφασης επιβολής προστίμου είναι αναγκαία νομοθετική ρύθμιση.

Όσον αφορά στα τεχνικά - τυχερά παιχνίδια (σύμφωνα με το υπουργείο), η καθολική απαγόρευση οδήγησε σε ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που αναμένονταν. Σήμερα υπολογίζεται ότι στη χώρα μας λειτουργούν περισσότεροι από 250 διαδικτυακοί τόποι στοιχηματισμού, έως και 20 χιλιάδες ηλεκτρονικές μηχανές ψυχαγωγικών παιχνιδιών περιορισμένου κέρδους (AWPs) και μέχρι 150 χιλιάδες ηλεκτρονικοί υπολογιστές που παρέχουν παράνομα τυχερά παιχνίδια (τύπου φρουτάκια). Συνολικά, ο παράνομος τζίρος όλων αυτών των τυχερών παιχνιδιών εκτιμάται σε πάνω από 4 δισ. ευρώ ετησίως και από αυτά το ελληνικό δημόσιο δεν εισπράττει τίποτα.

Στόχος του νομοσχεδίου, το οποίο έχει ήδη δοθεί για διαβούλευση, είναι το ελεγχόμενο άνοιγμα της σχετικής αγοράς, με σκοπό την προστασία του δημοσίου συμφέροντος, και ειδικά των νέων, και την ένταξη και παρακολούθηση σε νόμιμο πια πλαίσιο των διεξαγόμενων παιγνίων.

Ακόμη:

διασφάλιση και η είσπραξη εσόδων για το κράτος από τη ρυθμιζόμενη λειτουργία της αγοράς. Ειδικά για το 2011, προβλέπεται η είσπραξη 500 εκατ. ευρώ από την έκδοση αδειών και 200 εκατ. ευρώ από τα τέλη των τυχερών παιγνίων (θα εισπράττονται σε ετήσια βάση).
 
-Η προσαρμογή των εθνικών διατάξεων στην κοινοτική νομοθεσία.

Ειδικότερα, με το σχέδιο νόμου προτείνονται τα εξής:

*Διενέργεια παιγνίων ύστερα από αδειοδότηση.

*Ίδρυση Επιτροπής Εποπτείας Παιγνίων, η οποία θα παρακολουθεί την αγορά που ανοίγει και η οποία σταδιακά θα ενσωματώσει τις αρμοδιότητες όλων των υφιστάμενων εποπτικών αρχών.

*Ορισμός κανόνων υπεύθυνου παιχνιδιού για την προστασία των παικτών γενικά, των ανηλίκων ιδιαίτερα και της κοινωνίας γενικά (όπως ελάχιστο κόστος συμμετοχής στο παίγνιο ή στο στοίχημα, περιορισμός της συμμετοχής ανηλίκων μόνο στα τεχνικά - ψυχαγωγικά παίγνια, ατομική κάρτα παίκτη, ώστε να παρακολουθούνται η ηλικία και οι χρηματορροές, κανόνες απορρήτου για την προστασία των παικτών, με εξαίρεση τις ελεγκτικές και φορολογικές αρχές, κυρώσεις για την παραβίαση των όρων συμμετοχής στην αγορά).

*Φορολόγηση με διοικητικά τέλη εκκίνησης και λειτουργίας, φόρος παιγνίου και στοιχήματος επί του κύκλου εργασιών και φόρος στα κέρδη των παικτών όπως αυτός από τα λαχεία.

*Ελεύθερη διάθεση τεχνικών - ψυχαγωγικών παιγνίων και διεξαγωγή τους μόνο σε αδειοδοτημένους χώρους.

*Κανόνες αδειοδότησης τυχερών παιγνίων ή στοιχήματος με παιγνιομηχανήματα.

*Υποχρεώσεις φορέων με παιγνιομηχανήματα.

*Κανόνες και περιορισμοί παροχής υπηρεσιών διαδικτυακού στοιχήματος στην Ελλάδα.

*Αναθεώρηση του πλαισίου για το ιπποδρομιακό στοίχημα.

Στο υπουργείο Οικονομικών υπολογίζουν ότι το άνοιγμα και η ρύθμιση της αγοράς παιγνίων θα αποφέρουν εισπράξεις άνω του 1 δισ. ευρώ σε διάστημα 2 - 3 ετών, ποσό που αντιστοιχεί στο ένα τρίτο της περικοπής των μισθών και των συντάξεων, ή στο 100% της περικοπής του ΠΔΕ, ενώ θα εισπράττονται στη χώρα έσοδα από το διαδικτυακό στοίχημα, αντί για εταιρίες που εδρεύουν στο εξωτερικό και σε φορολογικούς παραδείσους.

Το φορολογικό

Τις επόμενες ημέρες οριστικοποιείται και το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση των φοροεισπρακτικών μηχανισμών και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, ώστε να αντιμετωπιστούν δομικά προβλήματα και ελλείμματα του φορολογικού συστήματος.

Το νέο σχέδιο νόμου για τη φορολογία εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασμό του υπουργείου Οικονομικών για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης.

Στις αρχές του 2011 θα ανακοινωθεί το συνολικό επιχειρησιακό πρόγραμμα για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, στο οποίο θα παρουσιάζονται:

-Όλες οι θεσμοθετημένες πτυχές του φορολογικού πλαισίου για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και την ενίσχυση της φορολογικής συνείδησης (οι οποίες ισχύουν από το 2010 ή θα τεθούν σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2011).

-Όλα τα νέα πληροφοριακά συστήματα στην υπηρεσία της φορολογικής διοίκησης, που θα τεθούν σε παραγωγική λειτουργία από την αρχή του έτους και αλλάζουν ριζικά το πλαίσιο ελέγχων και διαχείρισης της φορολογικής πληροφορίας.

-Η αναδιοργάνωση του φοροεισπρακτικού και κυρίως του ελεγκτικού μηχανισμού (διοικητικές και θεσμικές αλλαγές) για τον εντοπισμό της φορολογητέας ύλης. Σε αυτό συμπεριλαμβάνονται συγχωνεύσεις - καταργήσεις ΔΟΥ και η βέλτιστη κατανομή του προσωπικού στις υπηρεσίες.

-Το νέο πλαίσιο δίωξης (διοικητικής και ποινικής) της φοροδιαφυγής, συμπεριλαμβανομένων της αυστηροποίησης και της ορθολογικοποίησης του συστήματος ποινών.

-Δράσεις για την ενίσχυση της φορολογικής συνείδησης των πολιτών (επικοινωνιακή εκστρατεία και δράσεις ενημέρωσης).

Το νομοσχέδιο θα περιλαμβάνει:

-Δράσεις για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής.

-Πλαίσιο επίλυσης φορολογικών διαφορών. Ήδη προτάσεις για βελτίωση του κώδικα διοικητικής δικονομίας έχουν ενταχθεί στο νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης.
 
Φορολογική διαιτησία

-Νέος θεσμός ανεξάρτητης διαιτησίας για φορολογικές διαφορές που επιταχύνει την επίλυσή τους και αποσυμφορεί τα δικαστήρια.

-Προσαρμογή και αυστηροποίηση του πλαισίου ποινών ενάντια στη φοροδιαφυγή.

-Αξιοποίηση πληροφοριών από το εξωτερικό και αντιμετώπιση της φορολογητέας ύλης, που αποκαλύπτεται στο πλαίσιο συμβάσεων ανταλλαγής πληροφοριών.

Στο σκέλος της αναδιοργάνωσης του ελεγκτικού και εισπρακτικού μηχανισμού, προωθούνται:

-Αναδιοργάνωση του συστήματος (και της διοίκησης) ελέγχων, συμπεριλαμβανομένης και της διοικητικής αναδιάρθρωσης του ελεγκτικού μηχανισμού.

-Σύνδεση με τον μόνιμο μηχανισμό και σταδιακή ενσωμάτωση του έργου της έκτακτης διοικητικής δομής με πέντε ομάδες δράσης που έχει δημιουργηθεί (φορολογικής μεταρρύθμισης, φορολογουμένων με μεγάλα εισοδήματα και μεγάλη περιουσία, επώνυμη και μεγάλη φοροδιαφυγή, ληξιπρόθεσμων οφειλών, απόδοσης παρακρατούμενων φόρων και φορολογικής συμμόρφωσης).

-Πλαίσιο για τη διαχείριση και την οργάνωση της είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών.

-Κεντρικοποίηση συστήματος ελέγχων για μεγαλύτερη αντικειμενικότητα, ταχύτητα και πάταξη της διαφθοράς.

-Νέο σύστημα αξιολόγησης εφοριακών και ελεγκτών.

-Αντιμετώπιση της διαφθοράς στον φοροελεγκτικό μηχανισμό - αποτελεσματικό πλαίσιο άμεσης πειθαρχικής δίωξης και αποπομπής.

Στη νομοθετική παρέμβαση θα περιλαμβάνονται και διατάξεις όπως η μείωση του συντελεστή των νομικών προσώπων από 24% σε 20% για τα κέρδη που δεν διανέμονται όπως και άλλες διορθωτικές και συμπληρωματικές διατάξεις, που θα βελτιώνουν το ισχύον σύστημα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v