Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Νέα ακριβά δάνεια για τον ΟΣΕ

Υπό το βάρος του νέου δανεισμού των 750 εκατομμυρίων ευρώ, που έρχεται να προστεθεί στα ήδη υπέρογκα δάνεια του ΟΣΕ, συνεχίζεται η αντιπαράθεση για το σχέδιο εξυγίανσης μεταξύ κυβέρνησης και εργαζομένων στον σιδηρόδρομο.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Νέα ακριβά δάνεια για τον ΟΣΕ
Υπό το βάρος του νέου δανεισμού των 750 εκατομμυρίων ευρώ, που έρχεται να προστεθεί στα ήδη υπέρογκα δάνεια του ΟΣΕ, συνεχίζεται η αντιπαράθεση για το σχέδιο εξυγίανσης μεταξύ της κυβέρνησης και των εργαζομένων στον σιδηρόδρομο.

Η συζήτηση του σχεδίου εξυγίανσης θα ξεκινήσει αύριο στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, ενώ την ίδια ώρα ακινητοποιημένα θα παραμείνουν τα τρένα λόγω των κινητοποιήσεων στις οποίες προχωρούν οι εργαζόμενοι αντιδρώντας συνολικά στις διατάξεις του σχεδίου νόμου.

Πάντως, ο δανεισμός ύψους 750 εκατομμυρίων ευρώ, που μέσω του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους σύναψε ο ΟΣΕ προκειμένου να καταφέρει να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του, επιβεβαιώνει την ανάγκη άμεσων και δραστικών αλλαγών στον οργανισμό.

Πρόκειται για μέρος του συνολικού δανεισμού ύψους περίπου 1,4 δισ. ευρώ που θα χρειαστεί για όλο το 2010. Ο ΟΣΕ, να θυμίσουμε, τον περασμένο Ιούνιο μέσω του ΟΔΔΗΧ είχε απευθυνθεί ξανά στην τραπεζική αγορά αναζητώντας κεφάλαια 400 εκατ. ευρώ.

Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο LinkedinΌπως την προηγούμενη έτσι και αυτήν τη φορά το βάρος σήκωσαν οι ελληνικές τράπεζες και με δύο δάνεια ο ΟΔΔΗΧ εξασφάλισε για λογαριασμό του ΟΣΕ δάνεια 750 εκατ. ευρώ. Το επιτόκιο και αυτήν τη φορά κυμάνθηκε σε υψηλά επίπεδα, στο 7,8%.

Πάντως, τα χρήματα που εξασφαλίστηκαν δεν θα χρηματοδοτήσουν τρέχουσες ανάγκες του ΟΣΕ αφού πληροφορίες αναφέρουν ότι ποσό 592 εκατ. κατευθύνθηκε ήδη για την πληρωμή παλαιότερου δανείου, του οποίου η προθεσμία εξόφλησης έληγε χθες και αν δεν πληρωνόταν θα κατέπιπταν οι εγγυήσεις του ελληνικού δημοσίου.

500 εκατομμύρια τον χρόνο για τόκους

Αξίζει στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι ο ΟΣΕ καταβάλλει κάθε χρόνο περίπου 500 εκατ. σε τόκους παλαιότερων δανείων. Ο οργανισμός διαχειρίζεται ένα δανειακό χαρτοφυλάκιο το οποίο αποτελείται από 38 δάνεια, από 17 εγχώριες και κυρίως διεθνείς τράπεζες, ύψους 8,5 δισ. ευρώ. Κατά το 2009 ο ΟΣΕ μόνο για τόκους χρειάστηκε να καταβάλει 420 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα οι καθαρές ζημίες να ξεπερνούν τα 820 εκατ. ευρώ, παρά την προσπάθεια συγκράτησης των δαπανών.

Τα δεδομένα αυτά καθιστούν, αν μη τι άλλο, αναγκαία την επιχειρούμενη μεταρρύθμιση, η οποία, μεταξύ άλλων, προβλέπει ανάληψη του χρέους αλλά και της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ από το Δημόσιο, δραστικές περικοπές στον αριθμό των εργαζομένων, πώληση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και σειρά άλλων αλλαγών που μεταβάλλουν άρδην το σκηνικό στον Οργανισμό Σιδηροδρόμων.

Χωρίς τρένα

Η αλλαγές αυτές συναντούν τη σφοδρή αντίδραση των εργαζομένων, οι οποίοι προχωρούν σε κλιμάκωση των κινητοποιήσεών τους με τρίωρες στάσεις εργασίας σήμερα αλλά και με 24ωρη πανελλαδική απεργία αύριο.

Σήμερα Τετάρτη η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Αμαξοστοιχιών προχωρά σε τρεις τρίωρες στάσεις εργασίας τα διαστήματα 06:00 - 09:00, 14:00 - 17:00 και 21:00 - 00:00, ενώ αύριο Πέμπτη η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών πραγματοποιεί 24ωρη απεργία.

Εξαιτίας των παραπάνω ο ΟΣΕ θα υπολειτουργεί έως και την Παρασκευή, ενώ την Πέμπτη δεν θα είναι εφικτή η κυκλοφορία των συρμών του ΜΕΤΡΟ στο τμήμα από τον σταθμό Δουκίσης Πλακεντίας έως το αεροδρόμιο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v