Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μεγάλα έργα: Ξαναπάει πίσω το Καστέλι

Με αποζημίωση 67,8 εκατ., την οποία θα πρέπει να καταβάλει στην κοινοπραξία Ελλάκτωρ και Archirodon Group, επιβαρύνεται το Δημόσιο για την ακύρωση της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης. Ξαναπάει "πίσω" το Καστέλι.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Μεγάλα έργα: Ξαναπάει πίσω το Καστέλι
Με αποζημίωση ύψους 67,8 εκατ. ευρώ, την οποία θα πρέπει να καταβάλει στην κοινοπραξία των κατασκευαστικών ομίλων Ελλάκτωρ και Archirodon Group, επιβαρύνεται τελικά το ελληνικό δημόσιο για την ακύρωση του έργου της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης.

Επιβεβαιώνοντας ουσιαστικά σχετικό δημοσίευμα του euro2day.gr του περασμένου Μαΐου, ο υπουργός Υποδομών κ. Δημήτρης Ρέππας ανακοίνωσε από το βήμα της Βουλής ότι το Διαιτητικό Δικαστήριο επιδίκασε στον παραχωρησιούχο του έργου το ποσό των 67,8 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας παράλληλα ότι αν υλοποιούνταν η σύμβαση -και άρα η Θεσσαλονίκη αποκτούσε την υποθαλάσσια αρτηρία- το Δημόσιο δεν θα κατέβαλε ως χρηματοδότηση περισσότερα από 90 εκατ. ευρώ.

Με άλλα λόγια, δηλαδή, ο υπουργός υποστήριξε ότι η Πολιτεία αναγκάζεται να πληρώσει για ένα ανύπαρκτο έργο σχεδόν το σύνολο του ποσού που είχε προσδιοριστεί ως δημόσια συμμετοχή για την υλοποίησή του.

Υπενθυμίζεται ότι ο προϋπολογισμός της σύμβασης ανερχόταν στο ποσό των 470 εκατ. ευρώ και θα καλυπτόταν κυρίως με κεφάλαια της παραχωρησιούχου κοινοπραξίας, η οποία πλέον θα λάβει την επιδικασθείσα αποζημίωση χωρίς να έχει ξοδέψει τα αντίστοιχα χρήματα.

Κατά τη συνήθη πρακτική της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας, για την επιζήμια για το ελληνικό δημόσιο εξέλιξη ο κ. Ρέππας επέρριψε την ευθύνη στον προκάτοχό του υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργο Σουφλιά, τον οποίο κατηγόρησε για προχειρότητα και παραλείψεις στην προώθηση του συγκεκριμένου έργου.

Ακόμη πιο πίσω το Καστέλι

Εν τω μεταξύ, σε χρονική μετάθεση του διαγωνισμού για ένα άλλο έργο παραχώρησης -της κατασκευής και διαχείρισης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης- προσανατολίζεται το υπουργείο Υποδομών, ώστε να διευθετηθούν κάποιες εκκρεμότητες (περιβαλλοντικά ζητήματα, αποδοχή του έργου από την τοπική κοινωνία κ.ά.), που αν δεν ρυθμιστούν ενδέχεται να προκαλέσουν προβλήματα στην ομαλή υλοποίηση της σύμβασης (όπως, δηλαδή, συνέβη και στην περίπτωση της υποθαλάσσιας αρτηρίας).

Ο διαγωνισμός έχει προγραμματιστεί να διεξαχθεί στις 19 Οκτωβρίου 2010, κατά πάσα πιθανότατα όμως (όπως εξάλλου είχε αναφέρει το euro2day.gr στις αρχές Αυγούστου) η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών των ενδιαφερομένων για το έργο ενδέχεται να μετατεθεί για τα τέλη του έτους ή στις αρχές του 2011.

Το ενδιαφέρον για το έργο στο Καστέλι είναι μεγάλο και σύμφωνα με πληροφορίες τη σύμβαση των 800 εκατ. ευρώ θα διεκδικήσουν όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας (Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ, ΓΕΚ Τέρνα, ΑΕΓΕΚ, Intrakat) και ισχυροί οίκοι του εξωτερικού που ήδη έχουν παρουσία στην ελληνική αγορά (Vinci, Hochtief, Bouygues, Αrchirodon Group, Strabag).

Την ίδια στιγμή, παραμένει άγνωστο πότε ακριβώς θα διεξαχθεί τελικά ο διαγωνισμός για την ανάθεση του έργου των επεκτάσεων της Αττικής Οδού, που επίσης αναμένεται να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον των κατασκευαστών. Πάντως, από το υπουργείο Υποδομών υποστηρίζουν ότι ο εν λόγω διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί εντός του 2011.

Στο μεταξύ, και υπό τις έντονες διαμαρτυρίες των τεχνικών εταιριών που βρίσκονται σε δεινή κατάσταση εξαιτίας της απουσίας νέων έργων, ο υπουργός κ. Δημήτρης Ρέππας υποσχέθηκε τη δημοπράτηση δημοσίων συμβάσεων ύψους 400 εκατ. ευρώ μέχρι τα τέλη του 2010, καθώς και επιπλέον 1,5 δισ. ευρώ εντός του 2011.

Υπενθυμίζεται, πάντως, ότι μόλις πριν από τέσσερις μήνες (στα τέλη Μαΐου 2010) ο κ. Ρέππας είχε υποσχεθεί πως εντός του τρέχοντος έτους θα δημοπρατούνταν δημόσια έργα 1,1 δισ. ευρώ, ενώ το ύψος των έργων που θα προωθούνταν προς ανάθεση το 2011 θα άγγιζε τα 2 δισ. ευρώ. Τα ποσά αυτά, όπως φαίνεται, ψαλιδίστηκαν κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού…

[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v