Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι προτάσεις ΣΒΒΕ για τον αναπτυξιακό νόμο

Στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για την αναμόρφωση του αναπτυξιακού – επενδυτικού νόμου της χώρας, ο ΣΒΒΕ κατέθεσε σήμερα 8 Ιουνίου σχετικό υπόμνημα θέσεων και προτάσεων προς την Υπουργό κα Λούκα Κατσέλη.

Οι προτάσεις ΣΒΒΕ για τον αναπτυξιακό νόμο
Στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για την αναμόρφωση του αναπτυξιακού – επενδυτικού νόμου της χώρας, ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ) κατέθεσε σήμερα Τρίτη 8 Ιουνίου 2010 σχετικό υπόμνημα θέσεων και προτάσεων προς την Υπουργό Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κα Λούκα Κατσέλη.

Οι κύριες θέσεις και προτάσεις του ΣΒΒΕ για το Νέο Αναπτυξιακό Νόμο, οι οποίες αναλύονται στο σχετικό υπόμνημα, είναι:

1. κύριο ζητούμενο από το Νέο Αναπτυξιακό νόμο θα πρέπει να είναι ο εκσυγχρονισμός και η προσαρμογή του εγχώριου παραγωγικού συστήματος στα δεδομένα του παγκόσμιου ανταγωνισμού. Η πράσινη ανάπτυξη σαφώς πρέπει να αποτελέσει ζητούμενο, αλλά ως δέσμη συμπληρωματικών ενεργειών στο πλαίσιο της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων μέσω του εκσυγχρονισμού τους.

2. είναι απαραίτητο να ισχύσει νέο σύστημα διαχείρισης των επενδύσεων του αναπτυξιακού νόμου με κριτήριο το ύψος των υποβαλλόμενων προτάσεων. Το προτεινόμενο σύστημα προβλέπει την κλιμάκωση της διαχείρισης από τον Ενδιάμεσο Φορέα του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα (ΕΦΕΠΑΕ), τις Διευθύνσεις Σχεδιασμού και Ανάπτυξης (ΔΙΣΑ) των Περιφερειών της χώρας, το Υπουργείο Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (ΥΠΟΙΑΝ) και το Ελληνικό Κέντρο Επενδύσεων. Ειδικά για τις μεγάλες επενδύσεις ο ΣΒΒΕ προτείνει τη δημιουργία Εθνικής Επιτροπής Μεγάλων Επενδύσεων υπό τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης.

3. θα πρέπει να θεσμοθετηθεί νέο σύστημα πληρωμών στο οποίο, μετά από διαγωνιστική διαδικασία, θα συμμετέχουν ένας ή περισσότεροι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί οι οποίοι θα συμβληθούν με δανειακή σύμβαση με το κράτος για την έγκαιρη αποπληρωμή των επενδύσεων και την άρση των καθυστερήσεων που έχουν διαπιστωθεί διαχρονικά σε όλους τους αναπτυξιακούς νόμους μέχρι σήμερα. Οι τόκοι της δανειακής σύμβασης θα επιβαρύνουν αποκλειστικά και μόνο το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), και, τέλος,

4. προτείνουμε να συμπεριληφθεί ειδική διάταξη στο νέο νόμο η οποία θα προβλέπει ότι σε περίπτωση εγκεκριμένης αίτησης υλοποίησης επένδυσης στο πλαίσιο του αναπτυξιακού νόμου τα ζητήματα αδειοδότησης της συγκεκριμένης επένδυσης θα εξετάζονται από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες κατ΄ απόλυτη προτεραιότητα, εκτός του συνήθους πρωτοκόλλου της κάθε υπηρεσίας και εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος το οποίο θα αναφέρεται ρητά στο νόμο.

Προτάσεις του ΣΒΒΕ για την αναμόρφωση του Αναπτυξιακού Νόμου
Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin

1. Στρατηγικές κατευθύνσεις του νέου Αναπτυξιακού Νόμου

Η απόφαση της κυβέρνησης για επιχορήγηση επενδύσεων που αφορούν την πράσινη οικονομία είναι πολύ σημαντική, συνάδει απολύτως με τεκταινόμενα διεθνώς και δίνει συγκεκριμένη αναπτυξιακή προοπτική για τη χώρα μας τα επόμενα χρόνια.

Παραταύτα, για μια χώρα με τα χαρακτηριστικά της Ελλάδος, βασικό ζητούμενο από τον αναπτυξιακό νόμο θα πρέπει να είναι ο εκσυγχρονισμός των κλάδων της οικονομίας της χώρας, ούτως ώστε να επιτύχουμε την αποτελεσματική αναδιάρθρωση του παραγωγικού μας συστήματος στο πλαίσιο του παγκόσμιου ανταγωνισμού.

Ο εκσυγχρονισμός και η προσαρμογή του παραγωγικού συστήματος της χώρας στα δεδομένα του παγκόσμιου ανταγωνισμού και στις νέες συνθήκες που δημιούργησε η οικονομική κρίση, θα πρέπει με σαφήνεια να αποτελέσουν κομβικό σημείο για την επίτευξη των στόχων του Νόμου.

Στην περίπτωση κατά την οποία θα δοθεί προτεραιότητα αποκλειστικά και μόνο σε επενδύσεις που αφορούν την πράσινη ανάπτυξη και όχι στον εκσυγχρονισμό του παραγωγικού συστήματος, υπάρχει σαφής κίνδυνος αδυναμίας επίτευξης των στόχων του νόμου, που θα πρέπει είναι η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων στο διεθνές περιβάλλον, με παράλληλη μείωση των περιφερειακών και ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων.

Να επισημάνουμε ότι όσον αφορά την ένταξη των οικονομικών δραστηριοτήτων στον Αναπτυξιακό Νόμο πρέπει να προσεχθεί μήπως η γενική αναφορά σε όλες τις δραστηριότητες εκτός εκείνων οι οποίες ρητά απαγορεύονται είτε από το νόμο είτε από Αποφάσεις ή Κανονισμούς της Εθνικής ή Κοινοτικής Νομοθεσίας είναι δυνατό να προκαλέσει αμφισβητήσεις ή αμφιβολίες για το ποιες επενδύσεις απαγορεύονται από την Νομοθεσία.
 
Έτσι δεν θα πρέπει να αποκλεισθούν επενδύσεις οι οποίες ρητά επιτρεπόταν με τον προηγούμενο Αναπτυξιακό νόμο όπως για παράδειγμα οι επενδύσεις που αφορούν την παραγωγή, μεταποίηση και εμπορία γεωργικών προϊόντων τα οποία εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Παραρτήματος I της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Κοινότητας. (άρθρο 3 παρ. 2 Ν.3299/2004 και οι σχετικές εφαρμοστικές Αποφάσεις).

Στις επενδύσεις αυτές συμπεριλαμβάνονται προϊόντα αλευροποιϊας, ιχθείς, κρέατα κ.λ.π. έτσι η όποια αμφισβήτηση στη δυνατότητα υπαγωγής θα δημιουργούσε σοβαρές δυσκολίες στον εκσυγχρονισμό σοβαρών επιχειρηματικών μονάδων.

2. Οι καθυστερήσεις κυριότερο πρόβλημα εφαρμογής του Αναπτυξιακού Νόμου

Το μεγαλύτερο διαχρονικό πρόβλημα στην εφαρμογή του νόμου είναι οι πάσης φύσεως καθυστερήσεις, οι οποίες αναδεικνύουν την αναξιοπιστία του κράτους, τόσο σε διοικητικό όσο και σε πολιτικό επίπεδο. Οι καθυστερήσεις είναι τριών ειδών:

1. καθυστερήσεις στη διαδικασία αξιολόγησης του φακέλου του επενδυτικού σχεδίου (λειτουργία γνωμοδοτικών επιτροπών και αποφάσεις υπουργείων), αλλά και στις εκδόσεις των αποφάσεων υπαγωγής,

2. καθυστερήσεις στις διαδικασίες ελέγχου ολοκλήρωσης μέρους ή του συνόλου των πραγματοποιούμενων επενδύσεων, και,

3. καθυστερήσεις στις πληρωμές και στις εκταμιεύσεις των οφειλόμενων ποσών προς τις επιχειρήσεις.

Συμπληρωματικό με τα παραπάνω, και σε ότι αφορά το σκοπό δημιουργίας και εφαρμογής του νόμου, είναι το πρόβλημα της απουσίας περιφερειακής διάστασης του νόμου.

3. Προτάσεις του ΣΒΒΕ για την αντιμετώπιση των προβλημάτων στις καθυστερήσεις

Οι διάφορες καθυστερήσεις προέρχονται αποκλειστικά και μόνο από την αδυναμία ανταπόκρισης του διοικητικού μηχανισμού εφαρμογής των διατάξεων του νόμου τόσο στα Υπουργεία (πρώην Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών και πρώην Υπουργείο Ανάπτυξης), όσο και στις δεκατρείς (13) Περιφέρειες της χώρας, να ανταποκριθούν χρονικά στην αξιολόγηση, διαχείριση και έλεγχο των προτάσεων που υποβάλλονταν.

3.1 Δημιουργία Νέου Διοικητικού Συστήματος Διαχείρισης

Για να μην επαναληφθούν οι καθυστερήσεις που εμφανίσθηκαν στο παρελθόν στο πλαίσιο του νέου νόμου, προτείνουμε να ισχύσει νέο διοικητικό σύστημα αξιολόγησης το οποίο θα κατηγοριοποιεί τις επενδύσεις σύμφωνα με το ύψος της προτεινόμενης κάθε φορά επενδυτικής πρότασης.

Καταρχήν προτείνουμε το κατώτερο όριο προϋπολογισμού προτεινόμενης επένδυσης για ένταξη στις διατάξεις του νόμου να διαμορφωθεί πλέον στις 300.000 Ευρώ.

Το νέο διοικητικό σύστημα προτείνουμε να δομείται σε τέσσερα (4) επίπεδα, και να διαμορφώνεται με κριτήριο το ύψος του προϋπολογισμού των αξιολογούμενων προτάσεων επενδύσεων, ως εξής:

• Για προτάσεις ύψους από 300.000 Ευρώ έως 800.000 Ευρώ, αυτές να υποβάλλονται, να αξιολογούνται να ελέγχονται και γενικότερα η διαχείρισή τους να γίνεται από τον ενδιάμεσο φορέα που έχει επιλέξει το Υπουργείο Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (ΥΠΟΙΑΝ), δηλαδή τον ΕΦΕΠΑΕ (Ενδιάμεσος Φορέας Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα).

• Για προτάσεις ύψους από 800.000 Ευρώ μέχρι 4εκατ. Ευρώ η διαχείριση των προτάσεων να γίνεται αποκλειστικά από τις Διευθύνσεις Σχεδιασμού και Ανάπτυξης των Περιφερειών (ΔΙΣΑ). Εξαίρεση στη πρόταση αυτή θα πρέπει να αποτελέσουν οι περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας, όπου για αυτές το ανώτατο όριο προτείνουμε να διαμορφωθεί στα 6εκατ. Ευρώ, αντί των 4εκατ. Ευρώ.

• Για προτάσεις από 4εκατ. Ευρώ (ή αντίστοιχα από 6εκατ. Ευρώ για την Αττική και την Κεντρική Μακεδονία) έως 20εκατ. Ευρώ η διαχείριση των προτάσεων να γίνεται αποκλειστικά και μόνο από το Υπουργείο Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (ΥΠΟΙΑΝ).

Για όσες προτάσεις εμπίπτουν στη συγκεκριμένη κατηγορία και αφορούν τις περιφέρειες της Βόρειας Ελλάδας δηλαδή τη Μακεδονία και τη Θράκη προτείνουμε η διαχείρισή τους να γίνεται από την Επιχειρησιακή Μονάδα που σχεδιάζει να δημιουργήσει το Υπουργείο Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (ΥΠΟΙΑΝ) στη Θεσσαλονίκη, και, τέλος,

• Για περιπτώσεις επενδύσεων προϋπολογισμού μεγαλύτερου των 20εκατ. Ευρώ, προτείνουμε η διαχείρισή τους να γίνεται από το Ελληνικό Κέντρο Επενδύσεων στο οποίο προτείνουμε να δημιουργηθεί για το σκοπό αυτό αρμόδια Εθνική Επιτροπή Μεγάλων Επενδύσεων, που θα τεθεί υπό τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης.

3.2. Προτάσεις για άρση των καθυστερήσεων στο σύστημα αδειοδότησης

Η έκδοση των πάσης φύσεως αδειών που απαιτούνται για την υλοποίηση μιας επένδυσης έχει επισημανθεί επανειλημμένα ότι αποτελούν τροχοπέδη για την επιχειρηματικότητα στη χώρα μας.

Για μια νέα επένδυση απαιτείται σειρά αδειών λειτουργίας, οικοδομικών, περιβάλλοντος, δασαρχείου, αρχαιολογίας, καθώς και ειδικές γνωμοδοτήσεις, όπως για παράδειγμα από το Υπουργείο Γεωργίας, τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας κτλ. Αποτέλεσμα αυτού του μεγάλου γραφειοκρατικού προβλήματος είναι η πολύ μεγάλη διάρκεια, στην έκδοση αδειών, άρα στην καθυστέρηση υλοποίησης επενδύσεων η οποία έχει υπολογιστεί ότι στη χώρα μας διαρκεί ένα (1) έως δύο (2) χρόνια.

Επειδή ακριβώς είναι αναγκαία η υλοποίηση επενδύσεων με ταχύτητα και ευελιξία για την έξοδο της χώρας από την οικονομική κρίση και την ανάπτυξή της τα επόμενα χρόνια, ο ΣΒΒΕ προτείνει τη συμπερίληψη στο νέο Νόμο ειδικής διάταξης η οποία θα προβλέπει ότι σε περίπτωση εγκεκριμένης αίτησης υλοποίησης επένδυσης στο πλαίσιο του Αναπτυξιακού Νόμου τα ζητήματα αδειοδότησης τις συγκεκριμένης επένδυσης θα εξετάζονται από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες κατά απόλυτη προτεραιότητα εκτός του συνήθους πρωτοκόλλου της κάθε υπηρεσίας και εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος το οποίο θα αναφέρεται ρητά στο νόμο.

3.3 Προτάσεις για την άρση των καθυστερήσεων στο σύστημα πληρωμών και εκταμιεύσεων
Οι καθυστερήσεις στο σύστημα πληρωμών και εκταμιεύσεων, είτε σταδιακών είτε στο στάδιο ολοκλήρωσης, ήταν απ’ τα βασικά προβλήματα του προηγούμενου νόμου, αφού διαπιστώθηκε ότι υπήρξαν σχετικές καθυστερήσεις που σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνούσαν ακόμη και τους εικοσιτέσσερις (24) μήνες.

Για την επίλυση του προβλήματος προτείνουμε οι ενδιάμεσοι φορείς, οι περιφέρειες της χώρας, και τα αρμόδια υπουργεία, να επιλέξουν μετά από ανοικτή διαγωνιστική διαδικασία έναν ή περισσότερους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς οι οποίοι θα συμβληθούν με δανειακή σύμβαση με το κράτος για την έγκαιρη αποπληρωμή των επενδύσεων και την αποφυγή των σχετικών καθυστερήσεων.

Οι τόκοι που θα προκύψουν από την ανωτέρω δανειακή σύμβαση θα επιβαρύνουν αποκλειστικά και μόνο το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) της χώρας. Συμπληρωματικά προτείνουμε για την αποφυγή προβλημάτων χρηματοδότησης στην υλοποίηση των επενδύσεων να εκχωρούνται οι εγγυητικές επιστολές καλής εκτέλεσης των επενδύσεων προς τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που θα επιλεγούν.

4. Ποσοστά ενισχύσεων

Με το Νόμο 3299/04 ουσιαστικά βιώσαμε την ισοπέδωση της διαφοροποίησης των ποσοστών ενίσχυσης, αφού οι επιχειρήσεις στις παραμεθόριες περιοχές ετύγχαναν της ίδιας αντιμετώπισης με αυτές που απείχαν λίγα μόλις χιλιόμετρα από το κέντρο της πρωτεύουσας της χώρας. Κατά συνέπεια, και με αφορμή αυτή τη διαπίστωση, θα πρέπει να υιοθετηθεί η λογική των στοχευμένων επενδύσεων, τόσο με κριτήρια τομέα ή κλάδου, όσο και με περιφερειακά κριτήρια. Δεν είναι δυνατόν το Ορμένιο του Έβρου να βρίσκεται στην ίδια ζώνη κινήτρων με την Κόρινθο. Και αυτό γιατί και τα λειτουργικά κόστη επιχειρήσεων της απόμακρης περιφέρειας είναι εξαιρετικά επιβαρυμένα και ο ανταγωνισμός των όμορων χωρών Βουλγαρίας και Ρουμανίας με το φθηνό εργατικό είναι ιδιαίτερα οξύς.

Η εξεύρεση εξειδικευμένων στελεχών στην απόμακρη περιφέρεια γίνεται πολύ δαπανηρή υπόθεση για τις επιχειρήσεις. Και η μεταφορά των τελικών τους προϊόντων στα κέντρα κατανάλωσης το ίδιο.

Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να ισχύουν τα όσα προβλέπονται στον Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων (ΧΠΕ) της χώρας. Ειδικά για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις προτείνουμε η ισχύουσα διαφοροποίηση κατά τα 10% και 20% αντιστοίχως, να τροποποιηθεί σε 5% και 15%. Το πρόσθετο 5% της διαφοράς προτείνουμε να δίνεται προς τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που υλοποιούν επενδύσεις σε νομούς που έχουν υψηλά ποσοστά ανεργίας και χαμηλό ακαθάριστο παραγόμενο προϊόν (ΑΕΠ) σε σχέση με το μέσο όρο της χώρας ή ανήκουν στη Θράκη, την Ήπειρο, σε νησιά με μόνιμο πληθυσμό μέχρι 4.000 κατοίκους και σε περιοχές των οποίων η απόσταση από τα σύνορα δεν θα ξεπερνά τα 15 χιλμ.

Με την πρότασή μας αυτή ενδυναμώνεται με σαφήνεια η περιφερειακή διάσταση του νόμου και δημιουργείται η προοπτική άμβλυνσης των περιφερειακών και ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων στη χώρα.

4.1 Ίδια συμμετοχή του επενδυτή

Είναι θεωρούμε ορθό να γίνεται μνεία στον νόμο ότι η ίδια συμμετοχή του επενδυτή μπορεί να καλύπτεται και με αφορολόγητα αποθεματικά. Στην περίπτωση που γίνει χρήση τέτοιων αποθεματικών προκειμένου να καλυφθεί η ίδια συμμετοχή (θα κεφαλαιοποιούνται) να έχουν τη μεταχείριση της φορολόγησης με 5% όπως ισχύει και για τις εταιρίες που είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο. Θα μπορούσε να προβλεφθεί ότι το ποσό αυτό θα μείνει ως κεφάλαιο στην εταιρία για 10 χρόνια.

5. Σύστημα αξιολόγησης των επενδύσεων

Το σύστημα αξιολόγησης των επενδύσεων θα πρέπει να αναμορφωθεί και να γίνει αυστηρότερο, συμπεριλαμβάνοντας κριτήρια τα οποία θα μπορούν να ελέγχονται ανά πάσα στιγμή και τα οποία θα εφαρμόζονται απαρέγκλιτα από τις υπηρεσίες. Στο πλαίσιο αυτό προτείνουμε να θεσπιστεί ως χαμηλότερο αποδεκτό όριο βαθμολογίας για την έγκριση μιας επένδυσης το 60%.

Με βάση την πολύχρονη εμπειρία του Συνδέσμου από τη συμμετοχή στην Κεντρική Γνωμοδοτική Επιτροπή, όπως και στις περιφερειακές, θεωρούμε ότι η συγκριτική αξιολόγηση των επενδύσεων είναι απολύτως ανεφάρμοστη, και, εφόσον θεσπιστεί, μπορεί να δημιουργήσει περιπτώσεις αδιαφάνειας, κάτι το οποίο είναι απολύτως ανεπιθύμητο.

Οι δύο περίοδοι αξιολόγησης των επενδύσεων το χρόνο δεν είναι αποδεκτές από τις επιχειρήσεις και δεν μπορούν να λειτουργήσουν στην πράξη. Αντί των δύο περιόδων προτείνουμε την υποβολή προτάσεων καθόλη τη διάρκεια του έτους και την αξιολόγησή τους τουλάχιστον τέσσερις (4) φορές το χρόνο.

Προτείνουμε να εκπονηθούν από το ΥΠΟΙΑΝ νέοι οδηγοί αξιολόγησης και νέοι οδηγοί ελεγκτικών διαδικασιών, οι οποίοι θα διέπονται από διαφάνεια και ευελιξία. Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται η ομοιόμορφη εφαρμογή του νόμου σε ολόκληρη τη χώρα.

Στους οδηγούς αυτούς θα πρέπει να προβλεφθεί η δημιουργία καταλόγου – βάσης δεδομένων μοναδιαίου κόστους ανά κατηγορία δαπάνης και κατηγορία επενδύσεων. Είναι βέβαιο ότι η πρότασή μας αυτή θα διορθώσει τις πάσης φύσεως στρεβλώσεις του παρελθόντος που αφορούσαν πιθανές υπερβάσεις προϋπολογισμού.

Τέλος, ένα ιδιαίτερο θέμα που πρέπει να συμπεριληφθεί είναι τα αυστηρά κριτήρια μεταφοράς κονδυλίων δαπανών από μια κατηγορία σε άλλη. Για τις κύριες κατηγορίες δαπανών της κάθε επένδυσης θα πρέπει να τεθεί ανώτερο ποσοστό το οποίο να μπορεί να μεταφέρεται από μια κατηγορία δαπανών σε μία άλλη. Προτείνουμε το ποσοστό αυτό να είναι έως 10%.

6. Αφορολόγητα αποθεματικά

Ο παλαιός αναπτυξιακός νόμος 3299/2004 έπαψε να ισχύει από τις 30 Ιανουαρίου 2010. Επειδή πολλές επιχειρήσεις πραγματοποιούν τις επενδύσεις τους εντασσόμενες στο καθεστώς ενισχύσεων μέσω αφορολόγητων αποθεματικών, δεν γνωρίζουν αν θα υπάρχει πρόβλεψη στο νέο νόμο για δυνατότητα σχηματισμού αφορολόγητου αποθεματικού από τη λήξη της ισχύος του προηγούμενου νόμου (30 Ιανουαρίου 2010) μέχρι και την ημερομηνία ψήφισης του νέου νόμου.

Για την απρόσκοπτη πραγματοποίηση επενδύσεων μέσω του καθεστώτος των αφορολόγητων αποθεματικών προτείνουμε να υπάρξει ειδική διάταξη στο νέο νόμο η οποία θα προβλέπει την εφαρμογή των ενισχύσεων μέσω αφορολόγητων αποθεματικών αναδρομικά από τις 30 Ιανουαρίου του 2010, για όσες επιχειρήσεις επιθυμούν να υιοθετήσουν το συγκεκριμένο μέτρο, μέχρι την ημερομηνία έναρξης ισχύος των διατάξεων του νέου αναπτυξιακού νόμου.
Επιπλέον στην κατηγορία των αφορολόγητων αποθεματικών προτείνουμε να ενταχθούν επενδύσεις οι οποίες: α) έχουν εξασφαλισμένη απόδοση, β) η απόδοση αυτή είναι γνωστή εκ των προτέρων, και, γ) είναι μηδενικού κινδύνου, όπως για παράδειγμα επιχειρήσεις παραγωγής ενέργειας, με εξασφαλισμένες πωλήσεις σε βάθος μάλιστα πολλών ετών.

Σήμερα οι επενδύσεις αυτές εντάσσονται σε καθεστώς ενίσχυσης άμεσων επιχορηγήσεων. Η συμπερίληψή τους στο καθεστώς των αφορολόγητων αποθεματικών θα επιτύχει την αποσυμφόρηση του συστήματος αξιολόγησης επενδύσεων συνολικά, αφού θα μειωθεί κατά πολύ ο αριθμός των αιτήσεων επενδύσεων για επιχορήγηση. Άλλωστε για επενδύσεις τέτοιου είδους η διαδικασία αξιολόγησης των προτάσεων δεν προσφέρει τίποτε, αφού οι επενδύσεις αυτές εκ των προτέρων πληρούν όλα τα κριτήρια αξιολόγησης του θέτει ο νόμος, άρα είναι εκ των προτέρων γνωστή η έγκριση τους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v