Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Προβλήματα τώρα στα έργα παραχώρησης

Στον αέρα απειλούν να τινάξουν τόσο τις συμβάσεις παραχώρησης οδικών έργων όσο και εκείνες που προωθούνται η ραγδαία μείωση της κυκλοφορίας οχημάτων που παρατηρείται στους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους της χώρας.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Προβλήματα τώρα στα έργα παραχώρησης
Στον αέρα απειλούν να τινάξουν τόσο τις συμβάσεις παραχώρησης οδικών έργων οι οποίες έχουν ήδη υπογραφεί όσο και εκείνες που προωθούνται (π.χ. επεκτάσεις της Αττικής Οδού) η ραγδαία μείωση της κυκλοφορίας οχημάτων που παρατηρείται το τελευταίο διάστημα στους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους της χώρας και η δυσκολία -η οποία, μάλιστα, δεν αποκλείεται να εξελιχτεί σε αδυναμία- χρηματοδότησης από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα των νέων επενδύσεων.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις των κοινοπραξιών που έχουν αναλάβει και διαχειρίζονται κεντρικούς οδικούς άξονες (ΠΑΘΕ, αυτοκινητοδρόμους Πελοποννήσου), από τις αρχές του έτους και ιδίως μετά την τελευταία αύξηση του φόρου στα καύσιμα και στον ΦΠΑ καταγράφεται σταδιακή μείωση του αριθμού των διελεύσεων οχημάτων, η οποία σήμερα ξεπερνά το 8% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο.

Όπως είναι φυσικό, η εξέλιξη αυτή έχει άμεσες επιπτώσεις στα έσοδα που εμφανίζουν ανάλογη κάμψη στο πρώτο τετράμηνο του 2010, ανατρέποντας πλήρως τους υπολογισμούς που είχαν κάνει οι κατασκευαστικές κοινοπραξίες και οι τράπεζες οι οποίες συμμετέχουν στη χρηματοδότηση των έργων σχετικά με την απόδοση αυτών των επενδύσεων.

Τον προβληματισμό για την πορεία των συμβάσεων παραχώρησης, οι οποίες φαίνεται πως πολύ δύσκολα θα μπορέσουν να πιάσουν τους στόχους που τέθηκαν αρχικά, εντείνουν οι προβλέψεις που κάνουν λόγο για ακόμη μεγαλύτερη μείωση της κυκλοφορίας επιβατηγών και φορτηγών οχημάτων τους προσεχείς μήνες, πιθανότατα και για τα επόμενα δύο - τρία χρόνια τουλάχιστον.

«Τα καύσιμα στοιχίζουν ήδη πολύ και θα ακριβύνουν ακόμη περισσότερο
Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin, περιορίζοντας στο ελάχιστο τις μετακινήσεις. Αυτό οδηγεί αυτόματα σε συρρίκνωση των εσόδων από την επιβολή διοδίων, τα οποία μάλιστα υπό τις παρούσες οικονομικές συνθήκες είναι πολύ δύσκολο να αυξήσουμε ώστε να περιορίσουμε τις απώλειες». Αυτό ανέφερε υψηλόβαθμο στέλεχος τεχνικής εταιρείας που συμμετέχει σε δύο από τα οδικά έργα παραχώρησης τα οποία ανατέθηκαν το 2007 και σήμερα βρίσκονται στο στάδιο της κατασκευής.

--- Τραπεζικές επιφυλάξεις

Όμως, δεν είναι μόνο τα μειωμένα έσοδα που ανησυχούν τους κατασκευαστές, τους τραπεζίτες και το Δημόσιο για το μέλλον των υπογεγραμμένων συμβάσεων παραχώρησης. Η κατάσταση αυτή, σε συνδυασμό με τη γενικότερη οικονομική πορεία της χώρας, θέτει σοβαρά εμπόδια στη χρηματοδότηση των επόμενων projects παραχώρησης.

Πληροφορίες αναφέρουν πως τα ελληνικά πιστωτικά ιδρύματα που συμμετέχουν στη χρηματοδότηση των οδικών έργων παραχώρησης όχι μόνο δεν θα αναλάμβαναν ανάλογο ρόλο στο προσεχές μέλλον σε νέες επενδύσεις, αλλά ήδη αναζητούν και τρόπους απεμπλοκής τους από τις συμβάσεις που «τρέχουν».

Οι τράπεζες αυτές, βάσει των συμβάσεων που υπέγραψαν το διάστημα 2006 - 2007, δανείζουν σήμερα τους παραχωρησιούχους με χαμηλά επιτόκια (αρκετά πιο κάτω από εκείνα με τα οποία δανείζονται οι ίδιες), με αποτέλεσμα να... μπαίνουν μέσα. Για τον λόγο αυτόν θεωρείται βέβαιο ότι τα εγχώρια πιστωτικά ιδρύματα θα είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικά να χρηματοδοτήσουν νέα έργα παραχώρησης εν μέσω κρίσης, αφήνοντας τον πρώτο λόγο στις ξένες τράπεζες.

--- Ακόμη πιο πίσω

Η δυσκολία εξασφάλισης χρηματοδότησης, ιδίως από τη στιγμή όπου οι αποδόσεις των νέων επενδύσεων δεν αναμένεται να είναι εκείνες που υπολογίζονταν πριν από την κρίση, δεν αποκλείεται να οδηγήσει σε περαιτέρω καθυστέρηση τους διαγωνισμούς και τις διαδικασίες ανάθεσης των καινούργιων έργων παραχώρησης.

Έτσι, παράγοντες του κατασκευαστικού χώρου θεωρούν πολύ πιθανόν ο διαγωνισμός για το έργο ανάπτυξης - εκμετάλλευσης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης να μη διεξαχθεί τελικά τον προσεχή Οκτώβριο (το υπουργείο Υποδομών έχει ορίσει ως ημερομηνία κατάθεσης των οικονομικοτεχνικών προσφορών από τους υποψήφιους αναδόχους τη 19η Οκτωβρίου 2010), αλλά τον επόμενο χρόνο.

Προς αυτήν την εκτίμηση συνηγορεί και το γεγονός πως το υπουργείο δεν έχει δώσει ακόμη τα τεύχη δημοπράτησης του έργου, οπότε με τη σειρά τους οι ενδιαφερόμενοι διεκδικητές είναι αδύνατον να ετοιμάσουν έγκαιρα την προσφορά τους.

Χρονική μετάθεση ίσως να υπάρξει και στο έργο των επεκτάσεων της Αττικής Οδού, ο διαγωνισμός του οποίου έχει ανακοινωθεί ότι θα διεξαχθεί το αργότερο στις αρχές του 2011. Ωστόσο, από τη στιγμή όπου δεν έχει γίνει ακόμη ούτε η νέα χάραξη των επεκτάσεων, θεωρείται βέβαιο από τους κατασκευαστές ότι και αυτός θα πάει χρονικά πιο πίσω.

* Αναδημοσίευση από το 635ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, 21 – 25 Μαΐου 2010.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v