Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Απελευθέρωση των εμπορευματικών μεταφορών

Σε επίπεδα χαμηλότερα από αυτά που προέβλεπε η αρχική ρύθμιση του υπουργείου Μεταφορών εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί τελικώς η τιμή για την άδεια φορτηγού ή βυτιοφόρου.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Απελευθέρωση των εμπορευματικών μεταφορών
Σε επίπεδα χαμηλότερα από αυτά που προέβλεπε η αρχική ρύθμιση του υπουργείου Μεταφορών εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί τελικώς η τιμή για την άδεια φορτηγού ή βυτιοφόρου.
 
Το υπουργείο όπως παραδέχθηκε ο κ. Ρέππας προχωρά σε επανεξέταση του κόστους της άδειας ανταποκρινόμενο στην πληθώρα σχετικών αιτημάτων που έχουν κατατεθεί από πολλούς φορείς στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης.

Το σχέδιο νόμου, που ρυθμίζει τα θέματα της απελευθέρωσης των οδικών εμπορευματικών μεταφορών, πρόκειται να κατατεθεί στη Βουλή τις προσεχείς εβδομάδες και θα προβλέπει αναπροσαρμογή του ύψους της εισφοράς που θα καταβάλλει ο ιδιώτης προκειμένου να λάβει άδεια για την άσκηση του επαγγέλματος του μεταφορέα Δημόσιας Χρήσης.

Η αρχική πρόβλεψη του σχεδίου νόμου αναφέρει ότι το κόστος για ?τις άδειες εμπορευματικών μεταφορών θα κυμαίνεται σε τιμές εως 92.000 ευρώ για τα φορτηγά και έως 196.000 ευρώ για τα βυτιοφόρα.

Το συγκεκριμένο σημείο είχε δεχθεί κριτική από πολλές πλευρές αφού αρκετοί έκαναν λόγο για κατ’ εφημισμό απελευθέρωση των μεταφορών σημειώνοντας ότι το κόστος, το οποίο οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να καταβάλλουν στο κράτος προκειμένου να αποκτήσουν την άδεια, είναι, αν όχι ίσο, τουλάχιστον παραπλήσιο με το κόστος που έχει διαμορφωθεί σήμερα στην αγορά όπου πωλούνται οι άδειες μεταξύ ιδιωτών. Μόνη διαφορά, σημειώνουν οι γνωρίζοντες, είναι ότι πλέον το εμπόριο αυτό θα είναι πλέον θεσμοθετημένο και θα φορολογείται ενώ σήμερα είναι άτυπο.

Μηδενικές αντιδράσεις για την «απελευθέρωση»

Το υψηλό κόστος που προβλέπονταν για τις άδειες εν’ όψει της απελευθέρωσης ήταν αυτό στο οποίο αποδίδεται και η ανυπαρξία αντιδράσεων από την πλευρά των άμεσα ενδιαφερόμενων, δηλαδή των κατόχων αδειών φορτηγών και βυτιοφόρων, οι οποίοι στο παρελθόν και μόνο με την ανακίνηση του θέματος προχωρούσαν σε δυναμικές κινητοποιήσεις φοβούμενοι ότι μια χωρίς εισαγωγικά απελευθέρωση θα είχε ως αποτέλεσμα να έχουν μεγάλη οικονομική απώλεια λόγω της απαξίωσης της άδειας τους.

Η πρόταση του υπουργείου στην ουσία συνιστά νομιμοποίηση της υπεραξίας της άδειας από την οποία θα έχει όφελος το δημόσιο αλλά δεν θα καταγράψουν απώλειες οι αυτοκινητιστές.

Απελευθέρωση χωρίς όρους ζητά η ΕΕ

Η έντονη κριτική για ουσιαστική διατήρηση του υφιστάμενου καθεστώτος αλλά και η επιταγή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία ζητά απελευθέρωση χωρίς όρους και προϋποθέσεις φαίνεται ότι οδηγεί το υπουργείο στην υιοθέτηση μια νέας λύσης η οποία θα είναι περισσότερο δυναμική αλλά χωρίς όμως και πάλι να θίγει σε μεγάλο βαθμό τα συμφέροντα των αυτοκινητιστών.

Έξαλλου όπως τονίζεται από την πλευρά του υπουργείου το σχέδιο νόμου, ευθυγραμμιζόμενο με τα ισχύοντα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, προβλέπει αποκλιμάκωση των τιμών ανά διετία αφού οι αρμόδιοι υπουργοί θα κρίνουν τα δεδομένα της αγοράς και ανάλογα θα προχωρούν σε αναπροσαρμογές του ύψους της εισφοράς υπέρ του Δημόσιου για την χορήγηση της άδειας.

Σκληρή κριτική από ΕΒΕΑ

Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε πάντως ότι ένας από τους σφοδρότερους επικριτές της επιχειρούμενες από το υπουργείο μεταρρύθμισης είναι το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών το οποίο κρίνοντας τις προτάσεις έκανε λόγο για εικονική απελευθέρωση στις εμπορευματικές μεταφορές που θα έχει τα αντίθετα από τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα αφού θα επιφέρει αύξηση του κομίστρου και θα επιβαρύνει οικονομικά περισσότερο τις επιχειρήσεις και κατ΄επέκταση τους καταναλωτές.?

Το ΕΒΕΑ στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης χαρακτήρισε τις αλλαγές «κομμένες και ραμμένες στα μέτρα των σημερινών ιδιοκτητών Φορτηγών Δημόσιας Χρήσης, ώστε η απελευθέρωση της αγοράς να ακυρώνεται στην πράξη». Μάλιστα το Επιμελητήριο έκανε λόγο ακόμη και για προσφυγή στην Ε.Ε, την Ευρωπαϊκή τράπεζα Επενδύσεων και στο ΔΝΤ σε περίπτωση που το σχέδιο νόμου δεν αλλάξει.
 
Ενδεικτικά αναφέρει ότι σε αντίθεση με ό,τι ισχύει στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε., το εκτιμώμενο κόστος κτήσης μιας άδειας κυμαίνεται από €40.000 έως € 180.000 -200.000 ευρώ, όταν το κόστος κτήσης μιας νέας άδειας στην Ιταλία και τη Σουηδία είναι μηδενικό, και μόνο ένα παράβολο καταβάλλεται στην ομοσπονδία των ΔΧ, στη Βουλγαρία, το κόστος είναι μόλις 1.000 ευρώ και στη Γερμανία απαιτείται κόστος μόνο κάποιων χαρτοσήμων, ύψους περίπου 300 ευρώ.

Σύμφωνα με το Επιμελητήριο, εξαιτίας της σημερινής κατάστασης το μερίδιο των Ελλήνων μεταφορέων στις εθνικές μεταφορές υποχώρησε σταδιακά από 84,4% σε 78,8%, το κόστος μεταφορών είναι υψηλό, ο στόλος είναι γερασμένος (με μέσο όρο ηλικίας τα 18 έτη, έναντι 12,5 στην Ε.Ε. των 15 και 8 στη Γερμανία), με 9 στα 10 που τίθενται σε κυκλοφορία να είναι μεταχειρισμένα.

Αντίθετα, επισημαίνει το ΕΒΕΑ με την ουσιαστική απελευθέρωση θα υπάρξει μείωση κομίστρων (1,5- 2,5% ετησίως), υποχώρηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 0,2 – 0,3 ποσοστιαίες μονάδες ετησίως, αύξηση του αριθμού επιχειρήσεων στον κλάδο 1-2% ετησίως, ενίσχυση της απασχόλησης (2% - 4% ετησίως) και της παραγωγικότητας (1,5 – 2,5%), υποχώρηση του λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων (2,5 – 4,5% ετησίως) και της μέσης ηλικίας του στόλο και εκτιμάται ότι το όφελος για την οικονομία θα ανέλθει στα 700 εκ. ευρώ – 1,5 δισ. ευρώ.

Ακολουθούν ταξί και ΚΤΕΛ

Σε «ελεγχόμενη» απελευθέρωση των ταξί και των ΚΤΕΛ που σήμερα διέπονται από καθεστώς προστατευτισμού προτίθεται επίσης να προχωρήσει το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Στον σχεδιασμό περιλαμβάνονται νέες άδειες για ταξί ειδικών κατηγοριών, καθώς και διεξαγωγή πλειοδοτικών διαγωνισμών για τα δρομολόγια των ΚΤΕΛ.

Οι αλλαγές που προτείνονται δεν συνιστούν απελευθέρωση της αγοράς επιβατικών μεταφορών αφού ο αριθμός των αδειών θα εξακολουθήσει να είναι ελεγχόμενος αυστηρά. Ειδικότερα για τα ταξί προβλέπεται ότι θα χορηγηθούν σε εταιρείες νέες άδειες για ταξί 5-9 θέσεων, μίνι βαν και λιμουζίνες που θα λειτουργούν με ραντεβού ή τηλεφωνικές κλήσεις.

Οι εταιρείας αυτές θα μπορούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους με τιμοκατάλογο και όχι με ταξίμετρο ενώ αναμένεται ότι θα δοθεί το δικαίωμα στις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων να νοικιάζουν τα οχήματά τους με οδηγό. Για τις δύο αυτές κατηγορίες μεταφορών οι αποφάσεις αναμένονται μετά την ολοκλήρωση του κύκλου επαφών που έχει ανοίξει το αρμόδιο υπουργείο με τους ενδιαφερόμενους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v