Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αυξήσεις εισιτηρίων στα μέσα μεταφοράς

Η πρόβλεψη για αύξηση της τιμής των εισιτηρίων στα μέσα μαζικής μεταφοράς περιλαμβάνεται στο κείμενο του μνημονίου οικονομικής και χρηματοπιστωτικής πολιτικής, που συμφώνησε η χώρα μας με την Ε.Ε. και το ΔΝΤ.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Αυξήσεις εισιτηρίων στα μέσα μεταφοράς
Σε απόφαση για την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων στα μέσα μαζικής μεταφοράς της πρωτεύουσας αναμένεται ότι θα οδηγηθεί πολύ σύντομα η κυβέρνηση, καθώς η αύξηση των εσόδων των φορέων των αστικών συγκοινωνιών θεωρείται απαραίτητη προκειμένου να περιοριστούν τα τεράστια ελλείμματα που έχουν σωρεύσει οι εταιρίες αυτές.

Η πρόβλεψη για άνοδο της τιμής των εισιτηρίων στα μέσα μαζικής μεταφοράς περιλαμβάνεται μάλιστα με σαφήνεια στο κείμενο του μνημονίου οικονομικής και χρηματοπιστωτικής πολιτικής, που συμφώνησε η χώρα μας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Ειδικότερα, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην παράγραφο που αφορά στη διαχείριση και αποκρατικοποίηση κρατικών επιχειρήσεων, "θα συνταχθεί ένα χρονοδιάγραμμα και σχέδιο δράσης για τη βελτίωση των οικονομικών επιδόσεων των μεγαλύτερων ζημιογόνων επιχειρήσεων, κυρίως στον τομέα των σιδηροδρόμων και των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Το εν λόγω σχέδιο δράσης θα περιλαμβάνει συγκεκριμένα μέτρα για τη μείωση του κόστους, μεταξύ των οποίων είναι ο εξορθολογισμός των εξυπηρετούμενων δικτύων και η αύξηση των τιμολογίων".

Στο 1,15 ευρώ το εισιτήριο

Η αύξηση της τιμής στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών αναμένεται ότι θα τεθεί σε ισχύ από την αρχή του επόμενου έτους και σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις το κόστος του ενιαίου εισιτηρίου που σήμερα είναι στο 1 ευρώ θα φτάσει στο 1,15 ευρώ.

Με τη διαμόρφωση της τιμής στο 1,15 ευρώ ανά εισιτήριο οι αστικές συγκοινωνίες δεν θα πάψουν ασφαλώς να είναι ελλειμματικές, ωστόσο στόχος της κίνησης αυτής θα είναι η προσέγγιση της Ελλάδας στα ευρωπαϊκά πρότυπα σε ό,τι αφορά τον μέσο όρο κόστους δρομολογίου ανά επιβάτη.

Στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης το κόστος του εισιτηρίου καλύπτει το 40% του κόστους δρομολογίου που αναλογεί στον επιβάτη, ενώ το υπόλοιπο 60% αποτελεί την κρατική επιδότηση.

Αντίστοιχα, στην Ελλάδα η τιμή του εισιτηρίου καλύπτει μόλις το 25% του αναλογούντος κόστους, ενώ το υπόλοιπο 75% αποτελεί επιβάρυνση του κράτους, η οποία όμως εδώ και χρόνια δεν καταβάλλεται, με αποτέλεσμα το έλλειμμα των συγκοινωνιακών φορέων να αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο.

Ενδεικτικό είναι ότι η ΕΘΕΛ, ο ΗΣΑΠ, ο ΗΛΠΑΠ, το μετρό και το τραμ, που είναι οι παροχείς συγκοινωνιακού στην πρωτεύουσα υπό την αιγίδα του ΟΑΣΑ, το 2009 κατέγραψαν συνολικό έλλειμμα 486 εκατ. ευρώ αυξημένο κατά 8% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ενώ το σωρευμένο έλλειμμα κινείται στην τροχιά που έχει χαράξει ο… ΟΣΕ, ξεπερνώντας ήδη τα 3 δισ. ευρώ. 

Το μεγαλύτερο μέρος από το συνολικό έλλειμμα του 2009 το σημείωσε η ΕΘΕΛ, η οποία το 2009 είχε έλλειμμα 304,4 εκατομμυρίων ευρώ. Σημαντικά επίσης ελλείμματα 66,6 και 87,3 εκατομμυρίων ευρώ είχαν ο ΗΣΑΠ και ο ΗΛΠΑΠ αντίστοιχα, το τραμ συνεχίζει να κινείται με έλλειμμα 26,6 εκατ. ευρώ, ενώ έλλειμμα 1,6 εκατ. ευρώ είχε και το μετρό.

Στη φόρα του Internet τα οικονομικά στοιχεία

Το σχέδιο δράσης για τη μείωση των ελλειμμάτων προβλέπει ότι για λόγους διαφάνειας οι οικονομικές καταστάσεις για το 2009 των δέκα κρατικών επιχειρήσεων με τις μεγαλύτερες ζημίες (μεταξύ αυτών βρίσκονται σχεδόν όλες οι εταιρίες συγκοινωνιών), αφού ελεγχθούν από ορκωτούς λογιστές, θα δημοσιευθούν στο Διαδίκτυο και θα συνταχθεί ένα χρονοδιάγραμμα και σχέδιο δράσης για τη βελτίωση των οικονομικών επιδόσεων των μεγαλύτερων ζημιογόνων επιχειρήσεων, κυρίως στον τομέα των σιδηροδρόμων και των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Οι συγχωνεύσεις μεταξύ των φορέων συγκοινωνιών αποτελούν το πρώτο βήμα στην προσπάθεια μείωσης του κόστους, αφού με τον τρόπο αυτόν υπολογίζεται ότι θα μειωθούν τα λειτουργικά κόστη, ενώ θα προκύψουν και δυνατότητες καλύτερης αξιοποίησης του προσωπικού, που σε αρκετούς φορείς σήμερα κοστίζει υπέρογκα, ιδίως με τη μορφή υπερωριακής απασχόλησης ή υπερεργασίας.

Προσωπικό από το υπάρχον αναμένεται ότι θα αξιοποιηθεί και με την ενεργοποίηση του σώματος ελεγκτών, το οποίο θα αναλάβει να περιορίσει τις μεγάλες απώλειες εσόδων που έχει ετησίως το σύστημα και φτάνουν περίπου στα 45 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.

Προς την κατεύθυνση αυτή, δηλαδή της μείωσης των απωλειών από λαθρεπιβίβαση, αλλά και στην παροχή καλύτερης υπηρεσίας, αναμένεται ότι θα λειτουργήσουν μακροπρόθεσμα το Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου και η Τηλεματική, δύο έργα απαραίτητα για τον εκσυγχρονισμό των αστικών συγκοινωνιών, που όμως εδώ και χρόνια πηγαίνουν από αναβολή σε αναβολή, χωρίς να έχει υλοποιηθεί το παραμικρό παρά τις μεγαλόστομες εξαγγελίες.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v