Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Απογοητευτικό το α΄ 3μηνο για τα τρόφιμα

Aπογοητευτική μπορεί να χαρακτηριστεί η πορεία των πωλήσεων των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στο πρώτο τρίμηνο του έτους όσον αφορά τόσο στον όγκο όσο και στην αξία. Φόβοι για νέα κάμψη στην κατανάλωση τους επόμενους μήνες.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Απογοητευτικό το α΄ 3μηνο για τα τρόφιμα
* Αναδημοσίευση από το 631ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, 23 – 27 Απριλίου 2010.

Aπογοητευτική μπορεί να χαρακτηριστεί η πορεία των πωλήσεων
των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στο πρώτο τρίμηνο του έτους όσον αφορά τόσο στον όγκο όσο και στην αξία.
 
Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία από παράγοντες της αγοράς, τη συγκεκριμένη περίοδο καταγράφηκε οριακή αύξηση των πωλήσεων, παρά το γεγονός ότι συγκεντρώθηκαν όλες οι εορταστικές περίοδοι (Πρωτοχρονιά, Απόκριες και Πάσχα), οι οποίες παραδοσιακά αποτελούν «μαξιλάρι» για το σύνολο της αγοράς.

Η πορεία των πωλήσεων του πρώτου τριμήνου, όπως σημειώνουν οι ίδιοι παράγοντες, καταδεικνύει και την τάση που θα επικρατήσει τους επόμενους μήνες, όταν οι καταναλωτές θα αντιμετωπίσουν εντονότερα τη μείωση του εισοδήματός τους.

Σημειώνουν επιπλέον πως τα χειρότερα είναι μπροστά κι επισημαίνουν ότι από το τρίτο τρίμηνο και μετά θα αποτυπωθεί σε όλη της την έκταση η πτώση στην κατανάλωση τόσο σε αξία όσο και σε όγκο. Τα ίδια στελέχη του λιανεμπορίου συμπληρώνουν ακόμα ότι από τον Σεπτέμβριο θα γίνουν ακόμη πιο εμφανείς η στροφή των καταναλωτών στα είδη ιδιωτικής ετικέτας (private label - P.L.) των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και η συγκράτηση της πορείας των πωλήσεων των επωνύμων προϊόντων.

Οι εταιρείες, πάντως, έχουν εντείνει τις προωθητικές ενέργειες και τη μείωση των τιμών για τα επώνυμα είδη. Ήδη το διάστημα αυτό οι μεγάλες βιομηχανίες, η μία μετά την άλλη, σε συνεργασία με κάποιες αλυσίδες σούπερ μάρκετ ή στο σύνολο της αγοράς, «τρέχουν» γενναία προωθητικά προγράμματα με μειώσεις τιμών που φτάνουν και το 40%.
Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin
--- Αύξησε μερίδιο

Την ίδια ώρα, πάντως, και ενώ μερικοί χάνουν πωλήσεις και μερίδια, κάποιοι άλλοι βγαίνουν κερδισμένοι. Μεταξύ αυτών η ΑΒ Βασιλόπουλος, το μερίδιο της οποίας το πρώτο τρίμηνο του έτους ανήλθε στο 18,2% από 16,8% που ήταν στο τέλος του 2009 και 11,6% το 2005.

Αν και η αλυσίδα το πρώτο τρίμηνο κατάφερε να αυξήσει σημαντικά το μερίδιό της, ο διευθύνων σύμβουλός της, κ. Κωνσταντίνος Μαχαίρας, κατά τη διάρκεια της τακτικής γενικής συνέλευσης των μετόχων εμφανίστηκε ιδιαίτερα προβληματισμένος για το τι μέλλει γενέσθαι στην αγορά λόγω της οικονομικής κρίσης που μαστίζει τη χώρα.

Ανέφερε ωστόσο ότι πέρυσι το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας -είναι περίπου 2.700 προϊόντα- στο σύνολο των πωλήσεων άγγιξε το 16,3% από 15,3% το 2008 και 14,3% το 2007. Ειδικότερα, ο κ. Μαχαίρας σημείωσε πως η μέση ανάπτυξη των πωλήσεων των P.L. την περίοδο 2007 - 2009 για τη σειρά «Care» ήταν 104,6%, για τη σειρά «ΑΒ Επιλογή» 17,7%, για τη σειρά «Ελληνική Γη» 26,3%, για τα αποκλειστικά προϊόντα 5,5%, για τα βιολογικά 64,5% και για τη σειρά «365» 34,7%.

Επίσης, τόνισε ότι οι πωλήσεις των P.L. τη διετία σημείωσαν άνοδο σε ποσοστό 28,3%, ενώ στα επώνυμα 6,2%. Σε ό,τι αφορά το επενδυτικό πρόγραμμα της αλυσίδας, ανέφερε ότι το ύψος του φέτος θα ανέλθει στα 60 εκατ. ευρώ, ενώ το μεγαλύτερο μέρος του θα κατευθυνθεί στην επέκταση του δικτύου της ΑΒ.

Επιπρόσθετα, είπε ότι στόχος είναι η περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου στην Αττική, στη βόρεια Ελλάδα αλλά και στην Κρήτη. Ειδικότερα, αναφορικά με την Κρήτη, ανέφερε ότι μέχρι το τέλος θα ανοίξουν δύο ακόμη καταστήματα, ενώ το πλάνο για τη συγκεκριμένη περιοχή προβλέπει η αλυσίδα να διαθέτει 15 σημεία πώλησης.

Σε ό,τι αφορά το δίκτυο της ΕΝΑ, σημείωσε ότι φέτος θα γίνει η μετεγκατάσταση σε δύο καταστήματα κι επίσης πως πρόκειται να ανοίξει ένα ακόμα σημείο πώλησης ΕΝΑ Cash & Carry στη Θεσσαλονίκη. Ο κ. Μαχαίρας τόνισε πως απώτερος στόχος είναι το δίκτυο της αλυσίδας το 2018 να αριθμεί 400 καταστήματα και ο τζίρος της να είναι διπλάσιος από τον σημερινό.

--- Ανοδική κίνηση

Από την άλλη πλευρά, η Carrefour στην Ελλάδα στο πρώτο τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης πέτυχε αύξηση 0,6% (αν και οριακή), με αποτέλεσμα οι πωλήσεις της να διαμορφωθούν στα 676 εκατ. ευρώ.

Η άνοδος αυτή αποδίδεται από τον γαλλικό πολυεθνικό όμιλο στην ανάπτυξη του δικτύου. Πέρυσι ο όμιλος Carrefour στην ελληνική αγορά (συμπεριλαμβάνεται και η Dia Hellas) παρουσίασε μείωση στις πωλήσεις του κατά 3,4% και στο τέταρτο τρίμηνο του 2009 σε ποσοστό 2,6%.

Αποτέλεσμα αυτής της κάμψης ήταν οι πωλήσεις στην Ελλάδα να διαμορφωθούν στο προηγούμενο έτος στα 2,836 δισ. ευρώ από 2,934 δισ. ευρώ στη χρήση του 2008. Σε ό,τι αφορά το τέταρτο τρίμηνο, η πτώση στις πωλήσεις στην ελληνική αγορά περιορίστηκε στο 2,6%, με αποτέλεσμα ο τζίρος να αγγίξει τα 742 εκατ. ευρώ από 761 εκατ. ευρώ στο τέταρτο τρίμηνο του 2008.

Την ίδια ώρα, ο όμιλος Carrefour Μαρινόπουλος «φουλάρει» τις μηχανές στη Βουλγαρία, καθώς, σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του κ. Laurent Bendavid, ανώτατου στελέχους του στην εν λόγω αγορά, σχεδιάζει να δημιουργήσει 10 - 12 καταστήματα μέχρι το 2012. Σήμερα η αλυσίδα διαθέτει ένα σημείο πώλησης στο Μπουργκάς, ενώ στις 21 Απριλίου άνοιξε τις πόρτες του και το κατάστημά της στη Σόφια, το οποίο θα στεγάζεται σε εμπορικό συγκρότημα στη λεωφόρο Tsarigradsko Shosse.

Υπενθυμίζεται πως η συνεργασία της Carrefour με τον ελληνικό όμιλο Μαρινόπουλου δεν περιορίζεται πλέον μόνο στη Βουλγαρία, στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Πριν από λίγες εβδομάδες ο όμιλος Μαρινόπουλου ανακοίνωσε ότι οι εταιρείες Carrefour και Μαρινόπουλος προχωρούν στη σύσταση κοινοπραξίας για την ανάπτυξη δικτύου υπερμάρκετ και σούπερ μάρκετ Carrefour στα Βαλκάνια υπό τη μορφή franchise.

Στο πλαίσιο λοιπόν της ενδυνάμωσης της μακροχρόνιας συνεργασίας τους, η Carrefour και η Μαρινόπουλος αποφάσισαν από κοινού τη δημιουργία επιχείρησης στα Βαλκάνια (Αλβανία, Βοσνία, Κροατία, Fyrom, Μαυροβούνιο, Σερβία και Σλοβενία).

Η νέα αυτή εταιρεία θα είναι υπεύθυνη για την ανάπτυξη των καταστημάτων υπερμάρκετ και σούπερ μάρκετ της Carrefour υπό τη μορφή franchise. To 60% της επιχείρησης θα ανήκει στη Μαρινόπουλος και το 40% στην Carrefour Μαρινόπουλος (εταιρεία που και αυτή αποτελεί κοινοπραξία της Carrefour και της Μαρινόπουλος).

Επίσης, η κοινή θυγατρική τους στη Βουλγαρία (σήμερα 80% της Carrefour Μαρινόπουλος και 20% της Carrefour SA) θα ανήκει στη νέα αυτή εταιρεία. Μέσω της συγκεκριμένης κίνησης θα επιδιωχθεί η επέκταση του δικτύου σε μια γεωγραφική περιοχή η οποία, παρά τα όποια οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει την περίοδο αυτή, εξακολουθεί να είναι «παρθένα» και παρουσιάζει όλες εκείνες τις προϋποθέσεις να φέρει τα επιθυμητά μεγέθη και μερίδια στο άμεσο μέλλον. 

* Αναδημοσίευση από το 631ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, 23 – 27 Απριλίου 2010.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v