Ολομέτωπη μάχη κατά της εισφοροδιαφυγής

Μέτρα κατά της εισφοροδιαφυγής η οποία ετησίως φθάνει τα 15 δισ. ευρώ εξήγγειλε σήμερα η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας. Εντείνονται οι έλεγχοι. Όλα τα μέτρα που ανακοινώθηκαν.

Ολομέτωπη μάχη κατά της εισφοροδιαφυγής
Μέτρα κατά της εισφοροδιαφυγής η οποία ετησίως φθάνει τα 15 δισ. ευρώ εξήγγειλε σήμερα η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας.

Μεταξύ άλλων, πρόκειται να εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι πανελλαδικά ενώ τα κλιμάκια που θα πραγματοποιούν τους ελέγχους αυτούς θα αλλάζουν ανά εβδομάδα, προκειμένου να αποφεύγονται κρούσματα διαφθοράς.

Επίσης, θα υπάρξει πάγιο σύστημα για τη ρύθμιση των οφειλών των επιχειρήσεων.

Επιπλέον, αλλάζει το σύστημα υποβολής αναλυτικών περιοδικών δηλώσεων. Έως σήμερα η υποβολή των δηλώσεων αυτών γίνεται χωρίς οι επιχειρήσεις να χρειάζεται να πληρώσουν προς το ταμείο τις εισφορές τους. Στο εξής, προκειμένου να παραλαμβάνονται από τα ταμεία οι ΑΠΔ, οι επιχειρήσεις θα είναι υποχρεωμένες να καταβάλλουν τουλάχιστον μέρος των εισφορών που τους αναλογούν.

Να σημειώσουμε ότι όπως αναφέρθηκε στη συνέντευξη τύπου, η εισφοροδιαφυγή ετησίως ανέρχεται στα 8 δισ. ευρώ, ενώ σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν και 7,5 δισ. ευρώ τα οποία σε ετήσια βάση αποτελούν βεβαιωμένες αλλά μη καταβληθείσες εισφορές.


Τα μέτρα κατά της εισφοροδιαφυγής

Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο LinkedinΕιδικότερα, όπως ανέλυσε ο υφυπουργός εργασίας και κοινωνικής ασφάλισης, κ. Γιώργος Κουτρουμάνης, τα μέτρα της κυβέρνησης και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης έχουν ως εξής:  

1. ΕΛΕΓΧΟΣ ΕΙΣΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ

Ο περιορισμός της εισφοροδιαφυγής αποτελεί πρωταρχικό στόχο, με μεγαλύτερη έμφαση και ένταση στην καταπολέμηση του φαινομένου της αδήλωτης, της ανασφάλιστης εργασίας.

1. Ξεκινούν ελέγχους πανελλαδικά, με μικτά κλιμάκια, στελεχωμένα από 200 περίπου υπαλλήλους, από τα Ασφαλιστικά Ταμεία και το ΣΕΠΠΕ, στοχευμένα κατά προτεραιότητα στους κλάδους και στις επιχειρήσεις που παρουσιάζουν υψηλή παραβατικότητα.

Προκειμένου να καταστεί πιο αδιάβλητο το σύστημα των ελέγχων και αποτελεσματικό, η σύνθεση των κλιμακίων θα αλλάζει τουλάχιστον κάθε εβδομάδα. Οι ελεγκτές θα ενημερώνονται για τις επιχειρήσεις που θα ελέγχουν λίγο πριν ξεκινήσουν τα κλιμάκια.

2. Τίθεται σε πλήρη παρακολούθηση η καταβολή των εισφορών σε κάθε ταμείο, ανάλογα με τον τρόπο είσπραξης των εισφορών (ΙΚΑ με Α.Π.Δ, Ο.Α.Ε.Ε. με την καταβολή μέσω ΕΛΤΑ ή τράπεζας, κ.λπ.). Η επιχείρηση ή ο ασφαλισμένος θα ειδοποιείται άμεσα, για τυχόν καθυστέρηση στην πληρωμή της οφειλής του.

3. Διατηρείται το πρόστιμο των 500 ευρώ ανά άτομο, για την ανασφάλιστη εργασία, το οποίο όμως διπλασιάζεται στις περιπτώσεις επανάληψης από την επιχείρηση, της ίδιας παράβασης.

4. Θεσμοθετείται ειδικό πρόστιμο, αντίστοιχο με εκείνο που προβλέπεται από το ΣΕΠΠΕ, το οποίο καταλογίζεται σε περίπτωση παρεμπόδισης του ελεγκτικού έργου.

5. Θεσμοθετείται το μέτρο της «επιταγής» πληρωμής για το οικόσιτο προσωπικό και για τους περιστασιακά εργαζομένους στα σπίτια και στον περιβάλλοντα χώρο ή στις αγροτικές καλλιέργειες.

Η «επιταγή» θα είναι ένα έντυπο με διάφορα ποσά που θα αγοράζει ο κάθε πολίτης από το ΙΚΑ ή τον ΟΓΑ (μέσω τραπεζών κ.λ.π.) και θα το χρησιμοποιεί για να πληρώνει τους παραπάνω εργαζομένους, οι οποίοι θα εξαργυρώνουν την «επιταγή» στα συγκεκριμένα ταμεία, με ταυτόχρονη παρακράτηση των ασφαλιστικών εισφορών.

6. Αναμορφώνεται το καθεστώς ασφάλισης για εκατοντάδες χιλιάδες εργαζομένους μισθωτούς και αυτοαπασχολούμενους και επανακαθορίζουμε με σαφή τρόπο την αρμοδιότητα του κάθε ταμείου, σε σχέση, με την υπαγωγή στην ασφάλιση του.

Όπως τόνισε ο υφυπουργός, "ήδη, μέχρι σήμερα, έχουμε εντοπίσει στις γκρίζες ζώνες που υπάρχουν μεταξύ των ταμείων και οδηγούν σε μεγάλη εισφοροδιαφυγή, περισσότερους από 150.000 εργαζομένους ανασφάλιστους. Είναι εργαζόμενοι με εξηρτημένη σχέση σε επιχειρήσεις κυρίως, του πρωτογενούς τομέα, επαγγελματίες σε περιοχές κάτω των 2.000 κατοίκων, εργαζόμενοι με μπλοκάκια κ.λ.π.

Για τις κατηγορίες αυτές απαιτούνται και ρυθμίσεις που προστατεύουν τον εργαζόμενο από αυτό που πολλές φορές υφίσταται σήμερα, να τον διεκδικούν 2 ή 3 ταμεία".

7. Αξιοποιείται κάθε μέσο και με βάση τις δυνατότητες που υπάρχουν σήμερα, για τη διασταύρωση στοιχείων μεταξύ ελεγκτικών μηχανισμών (ΣΔΟΕ, Ταμείων, ΣΕΠΠΕ, κ.λ.π.)

8. Ολοκληρώνονται οι διαδικασίες για χορήγηση ΑΜΚΑ και αξιοποιείται το σύστημα, έτσι ώστε, να παρακολουθείται η ασφάλιση του εργαζομένου και οι όποιες μεταβολές.

9. Τροποποιούνται οι διατάξεις για την υποβολή της Α.Π.Δ. , έτσι ώστε να θεωρείται, ως μη γενόμενη, σε σχέση με τα πρόστιμα, στις περιπτώσεις που η υποβολή δεν συνοδεύεται με την καταβολή των εισφορών μέσα στις προβλεπόμενες προθεσμίες.

10. Βελτιώνεται το πάγιο σύστημα ρύθμισης οφειλών (Ν. 2676/1999) που θα είναι ενιαίο για όλα τα ταμεία. "Διευκολύνουμε τις επιχειρήσεις στην αποπληρωμή των χρεών τους. Προσοχή όμως, δεν πρόκειται να επαναλάβουμε πρακτικές του παρελθόντος που επιβαρύνουν τα ταμεία. Προϋπόθεση για την υπαγωγή στις ρυθμίσεις οφειλών και τη διατήρηση τους, θα είναι η καταβολή των τρεχουσών εισφορών πριν και μετά την ρύθμιση", σημείωσε ο υφυπουργός.

11. Καλούνται με μία - μία οι επιχειρήσεις που οφείλουν στα ταμεία μεγάλα ποσά, να προσέλθουν και να απαντήσουν εγγράφως για το σχεδιασμό τους, σε σχέση, με την αποπληρωμή των χρεών τους και επιταχύνονται οι διαδικασίες αναγκαστικής είσπραξης σε περίπτωση μη ανταπόκρισης τους.

12. Μετράται με μελέτες το κόστος των μέχρι τώρα ενοποιήσεων και την επιβάρυνση των ταμείων, από μεγάλες επιχειρήσεις, κυρίως, του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα, για να αποδοθούν τα οφειλόμενα. Παράλληλα, κανένα πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου δεν θα μπορεί να υλοποιηθεί από σήμερα , εφόσον δεν προηγηθεί μελέτη και απόλυτη διασφάλιση των ταμείων σε σχέση με την προκαλούμενη δαπάνη.


2. ΕΛΕΓΧΟΣ ΔΑΠΑΝΩΝ ΥΓΕΙΑΣ

Οι δαπάνες που πληρώνουν τα ταμεία και οι πολίτες έχουν φθάσει σε επίπεδα ρεκόρ σε σχέση με τα αντίστοιχα άλλων χωρών. Η υπερσυνταγογράφηση φαρμάκων και εξετάσεων, η προκλητή ζήτηση υπηρεσιών, οι υπερτιμολογήσεις υλικών και θεραπευτικών μέσων, οδηγούν σε απώλειες πόρων για το σύστημα ύψους 3,5 δις ευρώ ετησίως.

Σύμφωνα με τον κ. Κουτρουμάνη: "Δεν υπάρχει από την πλευρά μας καμία απολύτως πρόθεση για περιορισμό των παροχών. Εκείνο που θα επιδιώξουμε όμως και είναι υποχρέωση μας, είναι να ελέγξουμε τη σπατάλη για να περιορίσουμε τις δαπάνες.

Στο πλαίσιο αυτό συνεργαζόμαστε και με τα συναρμόδια Υπουργεία, για τη λίστα φαρμάκου και την επανατιμολόγηση, για τη σχέση των ταμείων με τα νοσοκομεία, για τη δημιουργία ενιαίων μονάδων πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας.

Ωστόσο, τα μέτρα και οι δράσεις που εμείς ως Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης προωθούμε και υλοποιούμε είναι άμεσα και αναγκαία:

Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν έχουμε τον παρακάτω σχεδιασμό που υλοποιούμε άμεσα:

1. Αποστείλαμε ήδη, σε 263 φαρμακευτικές εταιρείες, σε μία - μία ξεχωριστά, επιστολή με τα ποσά που οφείλει στα ταμεία για 2ο τετράμηνο του 2009 στα πλαίσια εφαρμογής του Rebate. Πρόκειται για ένα ποσό 32.000.000 ευρώ περίπου. Μετά την έκδοση της απόφασης του ΣτΕ και εφόσον δικαιωθούμε, θα επανέλθουμε για τα αναδρομικά που φθάνουν τα 300.000.000 ευρώ.

2. Διενεργούμε στοχευμένους ελέγχους πανελλαδικά με μικτά κλιμάκια στελεχωμένα από ειδικούς της ΥΠΕΔΥΦΚΑ και των ασφαλιστικών ταμείων (120 άτομα περίπου) σε κλινικές, διαγνωστικά κέντρα, φαρμακεία, νοσοκομεία, κ.λ.π. με στόχο να εντοπιστούν οι παραβάσεις και να καταλογιστούν οι ευθύνες, όπου υπάρχουν. Ξεκινάμε άμεσα και εδώ από τις αρχές Φεβρουαρίου.

3. Προωθούμε τον ηλεκτρονικό έλεγχο των συνταγών, έτσι ώστε, μέχρι τέλος Μαΐου, αρχής γενομένης, από το Μάρτιο για το ΙΚΑ, να ελέγχονται ηλεκτρονικά 4.500.000 περίπου συνταγές ανά μήνα.

4. Διακόπτουμε άμεσα τις συμβάσεις με ιατρούς, κλινικές, κ.λ.π. σε περίπτωση που δεν τηρούν τους όρους των συμβάσεων και την υφιστάμενη νομοθεσία, επιβάλλουμε τα προβλεπόμενα πρόστιμα και παραπέμπουμε στις δικαστικές αρχές τις υποθέσεις που διαπιστώνονται ποινικά αδικήματα.

5. Προωθούμε την σύμπραξη των ταμείων για την από κοινού διαπραγμάτευση και διαμόρφωση ενιαίων κανόνων για την αγορά υπηρεσιών υγείας, την υπογραφή κοινών συμβάσεων συνεργασίας με προμηθευτές, για την προμήθεια αναλώσιμων υλικών και θεραπευτικών μέσων.

6. Καθιερώνουμε ενιαίο ποσό δαπάνης για νοσοκομεία και κλινικές που αφορούν σε υλικά και θεραπευτικά μέσα.


3. ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ

Οι πολίτες, όπως είναι γνωστό, ταλαιπωρούνται από τις υπηρεσίες των Ασφαλιστικών Φορέων, με τις μεγάλες καθυστερήσεις που υπάρχουν στην απονομή των συντάξεων και των άλλων παροχών.

Είναι γεγονός ότι έχουμε πρόβλημα που δημιουργείται από την έλλειψη προσωπικού και την υποστελέχωση που παρατηρείται σε πολλές υπηρεσίες. Παράλληλα, όπως γνωρίζετε τα ταμεία δεν διαθέτουν σε μεγάλο βαθμό επαρκή μηχανογράφηση που θα διευκόλυνε τη λειτουργία τους.

Έτσι, λοιπόν και μέχρι να αντιμετωπιστούν αυτά τα προβλήματα, επιβάλλεται να κάνουμε αυτό που αντικειμενικά μπορούμε για το χρόνο που διανύουμε.

Αυτά λοιπόν που σχεδιάσαμε και θέτουμε σε εφαρμογή για τους επόμενους μήνες περιλαμβάνουν:

1. Τη ρύθμιση που αφορά τη διαδικασία απονομής των συντάξεων, κυρίως της διαδοχικής ασφάλισης. Θεσμοθετούμε με νέα μορφή την προσυνταξιοδοτική βεβαίωση που προέβλεπε ο νόμος 2676 του 1999. Η βεβαίωση αυτή έχει τη μορφή προσυνταξιοδοτικής απόφασης, χορηγείται από κάθε ταμείο σε κάθε υποψήφιο συνταξιούχο μετά από αίτηση του, εφόσον, υπολείπονται μέχρι και δύο χρόνια, για τη συνταξιοδότηση και περιλαμβάνει πλήρη στοιχεία με το ασφαλιστικό ιστορικό

2. Την επιτάχυνση των διαδικασιών για την απονομή των συντάξεων, έτσι ώστε, από την αρχή του 2011, να καταβάλλονται οι συντάξεις σε 3 μήνες από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης. Για το λόγο αυτό πέρα από το μέτρο της προσυνταξιοδοτικής βεβαίωσης, δημιουργούμε στα ταμεία νέα κέντρα ανακεφαλαίωσης (ΚΑΝ) και ομάδες εργασίας για να αντιμετωπίσουμε μέσα στους επόμενους μήνες το πρόβλημα των εκκρεμοτήτων για 150.000 περίπου αιτήσεις συνταξιοδότησης, έτσι ώστε να μειωθεί ο χρόνος καθυστέρησης που παρατηρείται.

3. Την τροποποίηση και βελτίωση της ισχύουσας νομοθεσίας για ειδικές κατηγορίες αναπηρίας, προκειμένου η απόφαση συνταξιοδότησης να είναι οριστική. Αυτό θα συμβάλλει στην αποτροπή της ταλαιπωρίας που υφίστανται σήμερα, χιλιάδες άτομα με βαριές αναπηρίες, με τις συνεχείς επανεξετάσεις από τις υγειονομικές επιτροπές των ταμείων.

4. Τη σύσταση και λειτουργία κέντρου εξυπηρέτησης των πολιτών διαταμειακού χαρακτήρα που θα στελεχωθεί με ειδικευμένο προσωπικό από τα μεγάλα ταμεία και τη Γενική Γραμματεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Το κέντρο αυτό που θα παρέχει υπηρεσίες ασφαλιστικού συμβούλου στους ασφαλισμένους, θα συνδέεται με τα Γραφεία εξυπηρέτησης ασφαλισμένου που συστήνονται σε κάθε ταμείο. Σταδιακά, το κεντρικό Γραφείο και αυτά που λειτουργούν στα ταμεία συνδέονται με τα ΚΕΠ και τα γραφεία ενημέρωσης των εργατικών κέντρων και των επιμελητηρίων σε κάθε νομό της χώρας μας. Στόχος είναι να υπάρχει, όσο το δυνατόν, ευρύτερα έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση των πολιτών για τα δικαιώματα τους ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά.


4. ΣΥΜΠΡΑΞΗ ΤΑΜΕΙΩΝ

Από τις προηγούμενες τρείς ενότητες προκύπτει με σαφή τρόπο η συνεργασία των ταμείων που επιδιώκουμε σε αρκετούς τομείς. Αυτή τη συνεργασία στον έλεγχο της εισφοροδιαφυγής, των δαπανών υγείας, στην προμήθεια υπηρεσιών υγείας, την υλοποιούμε με το μέχρι σήμερα νομοθετικό πλαίσιο. Στόχος μας είναι να διευρύνουμε το πλαίσιο αυτό για να οδηγηθούμε σε μία μορφή κοινοπραξίας των ταμείων σε πολλούς τομείς, όπως είναι η αξιοποίηση των ακινήτων, η αντιμετώπιση του στεγαστικού προβλήματος τω φορέων, η αξιοποίηση των αποθεματικών και συνολικά της περιουσίας των ταμείων με τρόπο ασφαλή, απόλυτα διαφανή και αποτελεσματικό.


ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v