Τραμ: Προκηρύσσονται διαγωνισμοί 130 εκατ. ευρώ

Στις αρχές Ιανουαρίου θα προκηρυχθεί από την ΤΡΑΜ Α.Ε. ο διπλός διαγωνισμός για την επέκταση του τραμ στον Πειραιά και την προμήθεια νέων συρμών. Προκηρύσσεται μελέτη για τραμ στην Πάτρα και ακολουθούν Ιωάννινα και Βόλος.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Τραμ: Προκηρύσσονται διαγωνισμοί 130 εκατ. ευρώ
Στις αρχές Ιανουαρίου θα προκηρυχθεί από την ΤΡΑΜ Α.Ε. ο διπλός διαγωνισμός για την επέκταση του τραμ στον Πειραιά και την προμήθεια νέων συρμών.

Έπειτα από καθυστερήσεις ετών, η εταιρία πλέον έχει στα χέρια της όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις από τα συναρμόδια υπουργεία και αμέσως μετά τις γιορτές θα προχωρήσει η προκήρυξη του διπλού διαγωνισμού, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 130 εκατομμυρίων ευρώ. Το προϋπολογισθέν κόστος επιμερίζεται κατά 60% στην κατασκευή του τροχιόδρομου και κατά 40% στην προμήθεια των συρμών.

Οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν διάστημα δύο μηνών προκειμένου να υποβάλουν τις προσφορές τους. Οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι, εφόσον δεν υπάρξουν καθυστερήσεις λόγω ενστάσεων, η σύμβαση θα υπογραφεί στο διάστημα Απριλίου – Μαΐου, ενώ υπολογίζεται ότι ως το μέσον του καλοκαιριού ο εργολάβος θα έχει εγκατασταθεί στα εργοτάξια.

Εφόσον όλα εξελιχθούν σύμφωνα με τον σχεδιασμό, υπολογίζεται ότι τα πρώτα δοκιμαστικά δρομολόγια του τραμ προς τον Πειραιά θα γίνουν περίπου τον Οκτώβριο του 2010. Η ΤΡΑΜ Α.Ε. θα χρησιμοποιήσει και σε αυτή την περίπτωση τη μέθοδο της ταχείας προκατασκευής, επιτυγχάνοντας σημαντική μείωση χρόνου αλλά και όχλησης, χωρίς επιπλέον οικονομική επιβάρυνση. Όπως προκύπτει από τη χρήση της μεθόδου της επέκτασης από τη Γλυφάδα στη Βούλα, η ΤΡΑΜ Α.Ε. μπορεί να έχει ακόμη και οικονομικό όφελος εν συγκρίσει με τις συμβατικές μεθόδους κατασκευής.

Η επέκταση του τραμ από το Φάληρο έως την Ακτή Ποσειδώνος, μήκους 5,3 χλμ., θα έχει 11 νέες στάσεις και αναμένεται να είναι έτοιμη στο τέλος του 2010. Η επέκταση αυτή θα προσφέρει διασύνδεση του τραμ με τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο στο νέο σταθμό των Καμινίων που πρόκειται να υλοποιηθεί μεταξύ Πειραιά και Φαλήρου, στο τμήμα του ΗΣΑΠ που θα υπογειοποιηθεί.

Αύξηση επιβατικής κίνησης

Στους σχεδιασμούς της ΤΡΑΜ Α.Ε. και του υπουργείου Μεταφορών περιλαμβάνεται στη συνέχεια η επέκταση του μέσου προς το Χατζηκυριάκειο και τη Φρεαττύδα και στη συνέχεια προς το Κερατσίνι, το Πέραμα και τη Δραπετσώνα.

Η αρχική επέκταση προς τον Πειραιά αναμένεται να οδηγήσει σε αύξηση επιβατών κατά περίπου 50% - 60%, καθώς περίπου 35.000 επιβάτες επιπλέον θα εξυπηρετούνται μέσω του τραμ, αριθμός που σήμερα ανέρχεται σχεδόν σε 65.000 άτομα την ημέρα. Το τμήμα του μέσου που καταγράφει την υψηλότερη επιβατική κίνηση είναι αυτό που βρίσκεται μέσα στον οικιστικό ιστό στη Νέα Σμύρνη και στο Παλαιό Φάληρο, ενώ εκτιμάται ότι η υλοποίηση των έργων που έχουν σχεδιαστεί στην περιοχή του Αγίου Κοσμά θα έχει ως αποτέλεσμα την περαιτέρω ενίσχυση της κίνησης. Πάντως η επιβατική κίνηση του τραμ έχει υπερδιπλασιαστεί σε σχέση με το 2004, οπότε και ξεκίνησε τη λειτουργία του έχοντας περίπου 25.000 επιβάτες την ημέρα.

Το 2007 τα έσοδα της εταιρίας κάλυψαν το 51% των λειτουργικών δαπανών, καταγράφοντας μεγάλη άνοδο σε σχέση με το 32% που καλυπτόταν το 2006. Με την ολοκλήρωση της επέκτασης του τροχιοδρόμου στο κέντρο του Πειραιά το ποσοστό κάλυψης των λειτουργικών δαπανών υπολογίζεται ότι θα φτάσει στο 70%, ενώ εφόσον υλοποιηθεί η επιπλέον επέκταση προς το Χατζηκυριάκειο και τη Φρεαττύδα εκτιμάται ότι η ΤΡΑΜ Α.Ε. θα μπορεί να καλύπτει πλήρως το λειτουργικό της κόστος.

Προμήθεια συρμών

Για τις νέες επεκτάσεις κρίνεται απαραίτητη η προμήθεια 25 συνολικά νέων οχημάτων τραμ. Ο διαγωνισμός που θα προκηρυχθεί θα αφορά στην προμήθεια 18 οχημάτων με option για προμήθεια 7 ακόμη. Οι πρώτοι συρμοί θα αρχίσουν να παραλαμβάνονται περί τα τέλη του 2010 λίγο μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης.

Να σημειωθεί τέλος ότι η ΤΡΑΜ Α.Ε. προσφέρει την εμπειρία της, υλοποιώντας τις σχετικές μελέτες και σε άλλες πόλεις που ενδιαφέρονται για κατασκευή τραμ. Αυτό το διάστημα προκηρύσσεται η μελέτη για το τραμ της Πάτρας που υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμη τον Οκτώβριο του 2009, θα ακολουθήσει η μελέτη για το τραμ της πόλης των Ιωαννίνων, που και αυτή υπολογίζεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί το 2009 και στη συνέχεια η μελέτη για το τραμ του Βόλου

Οι δημοτικές αρχές των πόλεων αυτών που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον το πιθανότερο είναι να προχωρήσουν χρησιμοποιώντας τη μέθοδο σύμπραξης ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, εφόσον από τις μελέτες καταδειχθεί η βιωσιμότητα του κάθε έργου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v