Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Απόσυρση παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων

Από τα… ενήλικα οχήματα, δηλαδή αυτά που έχουν συμπληρώσει τα 18 τους χρόνια θα ξεκινήσει, όπως όλα δείχνουν, το επόμενο έτος η σταδιακή εφαρμογή του μέτρου της απόσυρσης των παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Απόσυρση παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων
Από τα… ενήλικα οχήματα, δηλαδή αυτά που έχουν συμπληρώσει τα 18 τους χρόνια θα ξεκινήσει, όπως όλα δείχνουν, το επόμενο έτος η σταδιακή εφαρμογή του μέτρου της απόσυρσης των παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων.

Η πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην παροχή κινήτρων για την ανανέωση του στόλου των οχημάτων που κινούνται τους ελληνικούς δρόμους είναι γνωστή εδώ και πολύ καιρό. Το σημείο όμως στο οποίο είναι η εφαρμογή του μέτρου "κολλάει" είναι η επιβάρυνση που θα φέρει η εφαρμογή του τον προϋπολογισμό η οποία γίνεται προσπάθεια να είναι όσο το δυνατόν μικρότερη αφού, όπως σημειώνεται από την πλευρά των συναρμόδιων υπουργείων, τα περιθώρια είναι ιδιαιτέρως στενά.

Η απόσυρση των παλαιών οχημάτων όταν προχωρήσει θα έχει έντονα περιβαλλοντική διάσταση αφού, καθώς φαίνεται, υιοθετείται η πρόταση του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ, στο πλαίσιο του εθνικού σχεδίου για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, η οποία περιλαμβάνει την σύνδεση του ποσού των τελών κυκλοφορίας που θα καταβάλει το κάθε όχημα τους εκπεμπόμενους ρύπους, τη θεσμοθέτηση πράσινου δακτυλίου στο οποίο η είσοδος των οχημάτων θα επιτρέπεται επίσης ανάλογα με τους ρύπους που εκπέμπουν με την εκπομπή ρύπων περιβαλλοντικά τέλη ενώ προτείνει επίσης και την επιβολή «πράσινων» διοδίων.

Με στόχο λοιπόν να περιοριστούν οι εκπεμπόμενοι ρύποι από τις οδικές μεταφορές, που αποτελούν έναν σοβαρό παράγοντα επιβάρυνσης της ατμόσφαιρας, η περιβαλλοντική επίδοση του κάθε οχήματος θα συνδέεται άμεσα με το… πορτοφόλι του κατόχου του καθώς τα οχήματα που εκπέμπουν πολύ χαμηλούς ρύπους σε κάποιες περιπτώσεις θα εξαιρούνται από την καταβολή τελών.

Τα μέτρα που το επόμενο διάστημα αναμένεται να προωθηθούν περιλαμβάνουν:

- Ανανέωση στόλου οχημάτων - Απόσυρση

Η ανανέωση του στόλου οχημάτων είναι αναγκαία και αυτό δείχνουν όλες οι μελέτες, ειδικά για τα αυτοκίνητα παλαιότητας άνω των 15 ετών. Πρόκειται δηλαδή για τα συμβατικά και τη πρώτη γενιά καταλυτικών οχημάτων που κυκλοφόρησαν στην ελληνική αγορά προ του 1993, και τα οποία υπολογίζονται σε περισσότερα από 1,5 εκατομμύρια.

Οι κάτοχοι παλαιών οχημάτων που θα επιλέξουν να τα αντικαταστήσουν με νέα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας θα έχουν σημαντικό οικονομικό όφελος. Προς την κατεύθυνση της οριστικοποίησης των μέτρων τα συναρμόδια υπουργεία μελετούν και το πρόγραμμα απόσυρσης που εφάρμοσε πριν λίγο καιρό, με μεγάλη επιτυχία η Κύπρος και το οποίο περιλάμβανε οικονομική επιδότηση που κυμαίνονταν από 257 εως 1710 ευρώ ανάλογα με το αν το όχημα που απέσυρε ο ιδιοκτήτης ήταν ενεργό ή όχι.

- Περιβαλλοντικά Τέλη Κυκλοφορίας

Ο υπολογισμός των τελών κυκλοφορίας δεν θα γίνεται όπως σήμερα με βάση τον κυβισμό του κινητήρα, αλλά ανάλογα με την περιβαλλοντική επιβάρυνση του κινητήρα των οχημάτων. Η διαδικασία για τα νέα «περιβαλλοντικά» τέλη κυκλοφορίας θα πραγματοποιείται όπως και σήμερα στο τέλος κάθε ημερολογιακού έτους από πιστοποιημένα σημεία συναλλαγής (π.χ. τράπεζες) με απαραίτητη προϋπόθεση την προσκόμιση της κάρτας ελέγχου καυσαερίων του οχήματος.

Τα περιβαλλοντικά τέλη κυκλοφορίας θα ισχύουν για όλες τις κατηγορίες οχημάτων (Ι.Χ., δίκυκλα, φορτηγά κτλ.) και θα κλιμακώνονται από 0 (για τα υβριδικά και πιθανόν τα πολύ μικρά οχήματα που έχουν πολύ χαμηλές εκπομπές ρύπων) έως 350 ευρώ ανάλογα με τους ρύπους που εκπέμπει κάθε όχημα και όχι με βάση τα κυβικά. Ανάλογα με την κλάση στη οποία θα εντάσσεται το κάθε όχημα θα διαφοροποιείται και το χρώμα του σήματος των τελών κυκλοφορίας, ώστε να ελέγχεται ευκολότερα η εφαρμογή των μέτρων.

- Πράσινος Δακτύλιος

Το εθνικό σχέδιο αντιμετώπισης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης προβλέπει την δυνατότητα για όσους δήμους θέλουν να εφαρμόσουν σύστημα περιορισμού εισόδου των οχημάτων σε κεντρικές περιοχές τους, ανάλογα με την περιβαλλοντική επιβάρυνση του κινητήρα τους ενώ μπορούν να εισάγουν και «πράσινα» διόδια εισόδου με χρέωση αντίστοιχη των εκπεμπόμενων ρύπων.

Ειδικά για την Αθήνα υπολογίζεται ότι μέτρο του πράσινου δακτυλίου μπορεί να εφαρμοστεί εντός του 2010, παράλληλα με την εφαρμογή του μέτρου διαφοροποίησης του χρώματος του σήματος των περιβαλλοντικών τελών κυκλοφορίας, ώστε να ελέγχεται ευκολότερα η εφαρμογή του μέτρου.

Για τα Ι.Χ. και τα ημιφορτηγά η εφαρμογή του πράσινου δακτυλίου προτείνεται να γίνει ως εξής:

- Τα αυτοκίνητα των Κλάσεων Β και Γ και τα καταλυτικά (μετά το 1993) θα συνεχίσουν να κινούνται στον πράσινο δακτύλιο με το σύστημα «μονά - ζυγά».

- Τα αυτοκίνητα με πολύ υψηλές εκπομπές ρύπων - δηλαδή τα οχήματα της Κλάσης Δ - και τα συμβατικά αυτοκίνητα (προ του 1993) θα μπορούν να εισέρχονται στον πράσινο δακτύλιο μόνο τα Σαββατοκύριακα.

- Για τα αυτοκίνητα της Κλάσης Α, δηλαδή χαμηλών εκπομπών, η είσοδος στον πράσινο δακτύλιο θα είναι ελεύθερη.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v