Τα σχέδια της ελληνικής κυβέρνησης να ιδρύσει κρατική υπηρεσία για την πώληση τηλεοπτικών διαφημίσεων βρίσκουν σθεναρή αντίσταση από τους τηλεοπτικούς σταθμούς, που λένε πως η κίνηση αυτή απειλεί το μέλλον του κλάδου.
Σε κοινή επιστολή που εξέδωσαν την Παρασκευή, οι μεγαλύτεροι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί εξέφρασαν ανησυχία πως η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ χρησιμοποιεί το νέο νόμο για να αποκτήσει μεγαλύτερο κρατικό έλεγχο επί των μέσων ενημέρωσης.
Το νομοσχέδιο για τις τηλεοπτικές διαφημίσεις αποκαλύφθηκε λίγες ημέρες αφότου η κυβέρνηση ξεκίνησε μια αμφιλεγόμενη διαδικασία για τη δημοπράττηση ενός περιορισμένου αριθμού νέων αδειών για ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς, παρακάμπτοντας το Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο.
Το αμφιλεγόμενο αυτό θέμα έρχεται στο προσκήνιο την ώρα που άλλες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις επιχειρούν να περιορίσουν την ελευθερία των ΜΜΕ. Ο Ούγγρος πρωθυπουργός Βίκτορ Όρμπαν εισήγαγε νέους κανόνες το 2011, που δίνουν τη δυνατότητα στην κυβέρνηση να «τιμωρεί» τις επιχειρήσεις media για «μη ισορροπημένη» ή «προσβλητική» κάλυψη ειδήσεων. Εν τω μεταξύ, στην Πολωνία, η κυβέρνηση πιέζει για μεγαλύτερο έλεγχο στην κρατική τηλεόραση.
Στην Ελλάδα, το νομοσχέδιο που ανακοίνωσε την περασμένη Παρασκευή ο υπουργός Επικρατείας κ. Νίκος Παππάς, προτείνει τη δημιουργία νέας ηλεκτρονικής υπηρεσίας που θα έχει το μονοπώλιο στην πώληση διαφημίσεων για λογαριασμό των βασικών εμπορικών τηλεοπτικών σταθμών της χώρας.
Ο κ. Παππάς είπε πως η κίνηση αυτή στόχο έχει να πετύχει μεγαλύτερη διαφάνεια στον διαφημιστικό κλάδο, να περιορίσει την φοροδιαφυγή και να προστατεύσει τις ευάλωτες ομάδες, όπως οι ανήλικοι.
Η κυβέρνηση ήδη επιβάλει φόρο 20% σε όλες τις διαφημιστικές συμφωνίες μεταξύ των τηλεοπτικών σταθμών και των πελατών τους. Με τη νέα νομοθεσία, η κυβέρνηση θα λαμβάνει επιπλέον προμήθεια 10%.
Η τηλεοπτική διαφήμιση στην Ελλάδα ανέρχεται σε 200 εκατ. ευρώ ετησίως, πάνω από το ένα τρίτο της διαφημιστικής αγοράς ύψους 570 εκατ. ευρώ.
Οι πέντε ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί –ΑΝΤ1, Mega, Σκάϊ, Alpha και Κανάλι Ε- υποστηρίζουν πως ο νέος νόμος θα παραβιάζει την εμπιστευτικότητα με τις διαφημιστικές εταιρίες και τους εμπορικούς εταίρους.
Προσθέτουν πως παραβιάζει την Ευρωπαϊκή νομοθεσία και θα βλάψει την τηλεοπτική βιομηχανία, η οποία ήδη δυσκολεύεται να αντιμετωπίσει τις οικονομικές επιπτώσεις των αυστηρών μέτρων λιτότητας και της διαρθρωτικής αλλαγής στην online διαφήμιση, και θα μπορούσε να αναγκάσει ορισμένα κανάλια να κλείσουν.
Ο κ. Παππάς ήδη δέχεται επικρίσεις για την απόφασή του να χορηγήσει μόνο τέσσερις άδειες στη δημοπρασία, κλείνοντας έτσι τουλάχιστον τρία υπάρχοντα ιδιωτικά κανάλια. Η κίνηση αυτή έχει αμφισβητηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για παραβίαση των κανονισμών για τον δίκαιο ανταγωνισμό.
Στέλεχος τηλεοπτικού σταθμού δήλωσε στους Financial Times: «Είμαστε σοκαρισμένοι και βρισκόμαστε σε αμηχανία. Πώς μπορεί η κυβέρνηση να επιχειρήσει να στραγγαλίσει μια βιομηχανία που ήδη έχει χάσει πάνω από το 50% των εσόδων τα τελευταία χρόνια; Αυτό δεν αφορά τη διαφάνεια ή τη βελτίωση των οικονομικών του κλάδου, φαίνεται πως έχει να κάνει με τον έλεγχο».
Στην κοινή επιστολή τους, που υπογράφεται επίσης από τον Σύνδεσμο Διαφημιζομένων Ελλάδος και την Ένωση Εταιριών Διαφήμισης και Επικοινωνίας Ελλάδος, οι τηλεοπτικοί σταθμοί περιγράφουν το νομοσχέδιο ως μια «αδικαιολόγητη και πρωτοφανή κρατική παρέμβαση στη λειτουργία της διαφημιστικής και τηλεοπτικής αγοράς». Προσθέτουν πως τάσσονται «κατηγορηματικά κατά» του νομοσχεδίου και ζητούν από την κυβέρνηση να το αποσύρει και να βρει μια φιλική λύση στο θέμα.
© The Financial Times Limited 2016. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation