H Ελλάδα φαίνεται να απολαμβάνει έτος ρεκόρ για τον τουρισμό με δημοφιλή resorts πλήρη τόσο τον Ιούλιο όσο και τον Αύγουστο και κρουαζιερόπλοια να συνωστίζονται στην ουρά για να πιάσουν λιμάνια του Αιγαίου.Ο αριθμός των τουριστών σε σχέση με πέρυσι έχει αυξηθεί 30% στο 1,9 εκατ. το πρώτο τετράμηνο του 2014, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΤΕ.
Στην Αθήνα καταγράφεται αύξηση 36% στις αφίξεις, ενώ στα νησιά του Αιγαίου η αύξηση εκτοξεύτηκε 120% κυρίως λόγω των διακοπών του Πάσχα.
Ο κ. Ανδρέας Ανδρεάδης, πρόεδρος του ΣΕΤΕ, προβλέπει ότι η Ελλάδα θα προσελκύσει φέτος περίπου 19 εκατ. τουρίστες, σπάζοντας το περσινό ρεκόρ των 17,9 εκατ.
Η ανάκαμψη των παραδοσιακών αγορών όπως η Μεγάλη Βρετανία και η Γερμανία αναμένεται να αντισταθμίσει την πτώση των αφίξεων από τη Ρωσία, την Ουκρανία και τα βαλκανικά κράτη.
Περίπου 2,2 εκατ. άτομα αναμένεται να φτάσουν μέσω κρουαζιερόπλοιων και να κατακλύσουν νησιά όπως η Σαντορίνη, η Κέρκυρα και η Μύκονος.
«Είμαι πολύ αισιόδοξος για τον τουρισμό φέτος. Πιστεύω ότι θα συμβάλει στην ώθηση του ΑΕΠ περίπου 1% σε σχέση με την επίσημη πρόβλεψη για 0,4%», εκτιμά ο κ. Ανδρεάδης.
Τα έσοδα της χώρας από τον τουρισμό προβλέπεται να ανέλθουν φέτος στα 13,5 δισ., από 12 δισ. το 2012. Ο κ. Ανδρεάδης εκτιμά ότι η κατά κεφαλήν δαπάνη θα αυξηθεί στα 700 δολ. από 650 δολ. πέρυσι.
Ωστόσο υπάρχουν περιθώρια επέκτασης για την ελληνική τουριστική βιομηχανία.
Έρευνα της McKinsey υπολογίζει πως οι αφίξεις θα μπορούσαν να ανέλθουν στα 21 εκατ. έως το 2024, με ετήσια έσοδα 18 δισ., υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει πολιτική σταθερότητα στη χώρα και ότι θα γίνουν σημαντικές ιδιωτικές επενδύσεις στον κλάδο.
Η περίοδος τόσο του φθινοπώρου όσο και της άνοιξης έχει περιθώρια ανόδου. Στην Ελλάδα υπάρχει έλλειψη μεγάλων resorts, ενώ οι φημισμένες ξενοδοχειακές αλυσίδες που δίνουν το "παρών" είναι λίγες.
Τα γήπεδα γκολφ, που προσελκύουν υψηλού επιπέδου τουρίστες, είναι σε έλλειψη. Παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα διαθέτει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στην Ε.Ε. και περισσότερα από 200 νησιά που δεν κατοικούνται λίγες μαρίνες ανταποκρίνονται στα υψηλά standards υπηρεσιών που συναντά κανείς στην Κροατία ή στην Τουρκία (βασικούς αντιπάλους στον τουρισμό με γιοτ).
Έως τώρα λίγα διεθνή funds έχουν εξαγοράσει ξενοδοχεία στην Ελλάδα ή έχουν συμμαχήσει με εγχώριους παίκτες, με πείρα στα τουριστικά.
Το Αστήρ Παλάς πωλήθηκε στην Jermyn Real Estate, fund με επενδυτές από το Αμπού Ντάμπι, την Τουρκία και το Κουβέιτ.
Η συναλλαγή αποτίμησε την αξία του συγκροτήματος (τρία ξενοδοχεία και μία μαρίνα) στα 440 εκατ. ευρώ, το υψηλότερο ποσό που έχει καταβληθεί ποτέ για ελληνικό ξενοδοχείο.
Η Oaktree (αμερικανικό fund) συμμάχησε με τη ΣΑΝΙ, συμφερόντων Ανδρεάδη, για τη δημιουργία μιας ομάδας πολυτελών resort με στόχο την επένδυση πάνω από 100 εκατ. στην εξαγορά και στην αναβάθμιση ξενοδοχείων στη χώρα.
Η συμμαχία έχει ήδη αγοράσει δύο ξενοδοχεία στη Χαλκιδική και σχεδιάζει την εξαγορά ενός ακόμη στη Μεσσηνία, περιοχή όπου το ξενοδοχειακό συγκρότημα Costa Navarino έχει θέσει ψηλά τον πήχη του τουρισμού.
Εν τω μεταξύ το πρόγραμμα ιδιωτικοποίησης και μετατροπής του Ελληνικού σε τουριστικό κόμβο και κέντρο αναψυχής προχωρά.
Ωστόσο αυτοί που έχουν αναλάβει την ανάπτυξη του project προειδοποιούν ότι μπορεί να χρειαστούν 25 έτη για την ολοκλήρωσή του. Η ακτογραμμή του Ελληνικού είναι μεγαλύτερη από την αντίστοιχη του Μονακό.
Ομάδα επενδυτών υπό την οικογένεια Λάτση και σε συνεργασία με τις Fosun (Kίνα) και Al Maabar (Αμπού Ντάμπι) θα καταβάλει 915 εκατ. ευρώ για την εκμετάλλευση του «οικοπέδου» για 99 έτη.
To τέρμιναλ του Ελληνικού έχει σχεδιαστεί από τον Φινλανδοαμερικανό αρχικτέκτονα Eero Saarinen, αλλά πλέον έχει εγκαταλειφθεί.
Ένα σχέδιο που έχει εκπονηθεί από το βρετανικό αρχιτεκτονικό γραφείο Foster & Partners προβλέπει ότι μια περιοχή 200 εκταρίων θα μετατραπεί σε μητροπολιτικό πάρκο, υπερδιπλασιάζοντας την έκταση πρασίνου που βρίσκεται στην Αθήνα.
Στο μεταξύ το ΤΑΙΠΕΔ επιχειρεί να ενισχύσει την ποιότητα των τουριστικών υποδομών με την πώληση 14 περιφερειακών αεροδρομίων, μέσω των οποίων μετακινείται το μεγαλύτερο τμήμα των τουριστών στα νησιά.
Οι προσφορές για τις δύο ομάδες αεροδρομίων αναμένονται αυτόν τον μήνα.
Άλλο ένα project που αναμένεται να κατακυρωθεί έως το τέλος του 2014 είναι η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι του Ηρακλείου.
Ο κ. Γ. Εμίρης, CEO του ΤΑΙΠΕΔ, αναφέρει ότι προβλέπεται να επενδυθούν 300 εκατ. ευρώ στα περιφερειακά αεροδρόμια στα επόμενα τέσσερα έτη.
«Θέλουμε να αναβαθμίσουμε τις εγκαταστάσεις, την ασφάλεια και τη λειτουργία τους στα υψηλά standards του αερολιμένα της Αθήνας», σημειώνει.
© The Financial Times Limited 2014. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation